Article Metrics

Abstract view : 204 times

Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas VII-B MTs Darul Amin Palangka Raya pada Pembelajaran Sejarah Kebudayaan Islam Melalui Metode Information Search

Sapuadi Sapuadi

Abstract

The aim of this study to improve the learning achievement of class VIIB students of MTs Darul Amin Palangka Raya in learning the history of Islamic culture using information search method. This research was conducted by class action research method consisting of three steps, namely planning, implementation, and reflection. Research has been carried out in three cycles. The first cycle obtained the implementation of information searchl methods with not so good categories and learning completeness of 22.22%. The second cycle, the involvement of learning in a good category with learning completeness 74%. The third cycle, learning using information search method was carried out well and optimal completeness was 94%. Thus, it can be agreed that information search method has a positive impact on improving student learning outcomes

Keywords: Information Search; Learning outcomes; Islamic History; Action Research; Cycle

Full Text:

PDF

References

Arikunto, S. (2002). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek. Jakarta:Rineksa Cipta

Asyachowi, A. H. (2011). Upaya meningkatkan kemandirian belajar siswa pada mata pelajaran PAI pokok bahasan Hukum Nun Mati/Tanwin dan Mim Mati melalui model information search (penelitian tindakan pada siswa kelas VII A SMP Negeri 31 Semarang tahun ajaran 2009/2010) (Doctoral dissertation, IAIN Walisongo).

Fariidah, J. (2011). Efektivitas kolaborasi strategi pembelajaran LSQ (Learning Start with a Question) dan IS (Information Search) terhadap hasil belajar siswa pada materi pokok filum chordata kelas X MA Mazro’atul Huda di Demak tahun pelajaran 2010/2011 (Doctoral dissertation, IAIN Walisongo).

Hermanto, D. T. (2013). Peningkatan Minat Belajar Melalui Strategi Information Search Dalam Pembelajaran Ips Siswa Kelas IV SD Negeri Monggot 2 Geyer Grobogan Tahun Ajaran 2012/2013 (Doctoral dissertation, Universitas Muhammadiyah Surakarta).

Inayah, R. (2013). Pengaruh kompetensi guru, motivasi belajar siswa, dan fasilitas belajar terhadap prestasi belajar mata pelajaran ekonomi pada siswa kelas XI IPS SMA Negeri 1 Lasem Jawa Tengah Tahun Pelajaran 2011/2012. Jurnal pendidikan insan mandiri, 2(1).

Jafar, M. (2009). Penerapan Strategi LSQ (Learning Start With a Question) dan IS (Information Search) pada Pembelajaran Biologi untuk Meningkatkan Motivasi, Aktivitas, dan Hasil Belajar Siswa (Doctoral dissertation, Universitas Negeri Semarang).

Majid, A. (2017). Pengaruh Strategi Pembelajaran Kooperatif Model Student Teams Achievement Division (STAD) Dan Motivasi Belajar Siswa Terhadap Prestasi Belajar Sejarah Kebudayaan Islam Pada Siswa Di Mi Mabdaul Huda Kedungbang Kecamatan Tayu Kabupaten Pati (Doctoral dissertation, STAIN Kudus).

Sinambela, P. N. (2017). Faktor-Faktor Penentu Keefektifan Pembelajaran dalam Model Pembelajaran Berdasarkan Masalah (Problem Based Instruction). Generasi Kampus, 1(2).

Werdayanti, A. (2008). Pengaruh Kompetensi Guru dalam Proses Belajar Mengajar di Kelas dan Fasilitas Guru Terhadap Motivasi Belajar Siswa. Dinamika Pendidikan, 3(1).

Widyaningrum, R. (2011). Penerapan Active Learning Dengan Metode Information Search Untuk Meningkatkan Aktivitas Belajar Biologi Siswa Kelas X-11 SMA Negeri 1 Sukoharjo Tahun Pelajaran 2010/2011. Jurnal ilmu pendidikan(online) http://biologi. fkip. uns. ac. id/wp-content/uploads/2011/05/17-x. pdf. Diakses, 15.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Indexing

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Flag Counter