Mastery Concept of Harmonic Vibration with Meaningful Instructional Design Learning Model through Experimental Methods

Autor(s): Mila Armiati, Ahmad Harjono, Susilawati Susilawati
DOI: 10.29303/jppipa.v6i2.353

Abstract

This research was aim to identify the effect of meaningful instructional design (MID) learning model through experimental methods on mastering the concept of harmonic vibration. This type of research was quasi experiment with nonequivalent control group design with pre-test and post-test. The population was all students class X MIA SMAN 7 Mataram in the academic year 2018/2019 with a purposive sampling technique. Class X MIA 4 was chosen as the experimental class with MID learning model through the experimental method and class X MIA 5 as the control class with conventional learning. Concept mastery data were analyzed using the polled variance t-test. The results of the analysis were tcount>ttable (4.39 > 2.00) at a significant level of 5% which means that Ha was accepted and H0 was rejected. Concluded that there was the effect of the meaningful instructional design (MID) learning model through the experimental method of mastering the concept of harmonic vibration

Keywords

Meaningful instructional design; experimental method; mastery concept

Full Text:

PDF

References

Astuti, R., Sunarno, W., & Sudarisman, S. (2016). Pembelajaran IPA dengan pendekatan ketrampilan proses sains menggunakan metode eksperimen bebas termodifikasi dan eksperimen terbimbing ditinjau dari sikap ilmiah dan motivasi belajar siswa. In Proceeding Biology Education Conference: Biology, Science, Enviromental, and Learning. 13(1). 338-345.

Astuti, S. P. (2015). Pengaruh kemampuan awal dan minat belajar terhadap prestasi belajar fisika. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 5(1). http://dx.doi.org/10.30998/formatif.v5i1.167.

Dayu, D. P. K. (2016). Keefektifan Penggunaan Model Mid (Meaningful Instruksional Design) Terhadap Keterampilan Menulis Cerita Pada Pembelajaran Bahasa Indonesia Siswa Kelas 5 Sekolah Dasar. Premiere Educandum: Jurnal Pendidikan Dasar dan Pembelajaran, 6(02). http://doi.org/10.25273/pe.v6i02.812.

Handhika, J. (2010). Pembelajaran Fisika Melalui Inkuiri Terbimbing Dengan Metode Eksperimen Dan Demonstrasi Ditinjau Dari Aktivitas Dan Perhatian Mahasiswa1. Jurnal Penelitian Pembelajaran Fisika, 1(1). 10.26877/jp2f.v1i1.104.

Hasbi, M. A., Kosim, K., & Gunawan, G. (2015). Pengembangan Alat Peraga Listrik Dinamis (APLD) Berbasis Inkuiri Untuk Meningkatkan Penguasaan Konsep Siswa. Jurnal Penelitian Pendidikan IPA, 1(1). 10.29303/jppipa.v1i1.6.

Jamuri., Kosim., & Doyan, A. (2015). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Stad Berbasis Multi Media Interaktif Terhadap Penguasaan Konsep Siswa Pada Materi Termodinamika, Jurnal Penelitian Pendidikan IPA, 1(1), 123-134, doi : 10.29303/jppipa.v1i1.11

Jannah, S.N., Doyan, A., & Harjono, A. (2016). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Dengan Pendekatan Problem Posing Ditinjau Dari Pengetahuan Awal Terhadap Penguasaan Konsep Fisika Siswa SMK, Jurnal Penelitian Pendidikan IPA, 2(1), 17-27, doi:10.29303/jppipa.v2i1.29

Kanginan, M. (2004). Fisika Untuk SMA Kelas X. Jakarta: Erlangga.

Marliana, S. (2017). Penerapan Model Pembelajaran MID Berbantuan Multimedia Interaktif Berbasis Animasi Untuk Meningkatkan Kemampuan Kognitif Siswa SMK. Doctoral dissertation, Universitas Pendidikan Indonesia).

Muninggar, L.A. (2016). Keefektifan Implementasi Model Pembelajaran Mid Terhadap Kemampuan Komunikasi Matematis Peserta Didik Kelas Vii SMP Negeri 1 Wanadadi. Doctoral dissertation, Universitas Negeri Semarang).

Pramudyawan, M.T.S., Doyan, A., & Ardhuha, J. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Berbantuan Kit Alat Percobaan Usaha dan Energi terhadap Penguasaan Konsep Fisika Peserta didik, Jurnal Penelitian Pendidikan IPA, 6(1), 40-44, doi: 10.29303/jppipa.v6i1.290

Rosmilasari, D. M. A. R., Sujana, I. W., & Wiarta, I. W. (2014). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Meaningfull Instructional Design (MID) Berbantuan Media Teka–Teki Silang Dan Motivasi Berprestasi Terhadap Hasil Belajar IPS Siswa Kelas V SD Gugus Untung Surapati Denpasar Timur. MIMBAR PGSD Undiksha, 2(1). http://dx.doi.org/10.23887/jjpgsd.v2i1.2475.

Sakti, I. (2011). Korelasi Pengetahuan Alat Praktikum Fisika dengan Kemampuan Psikomotorik Siswa di SMA Negeri Kota Bengkulu. EXACTA, 9(1), 67-76.

Sari, P. I., Gunawan, G., & Harjono, A. (2017). Penggunaan Discovery Learning Berbantuan Laboratorium Virtual pada Penguasaan Konsep Fisika Siswa. Jurnal Pendidikan Fisika dan Teknologi, 2(4), 176-182. http://dx.doi.org/10.29303/jpft.v2i4.310.

Setyosari, P. (2010). Metode Penelitian Pendidikan dan Pengembangan. Jakarta: Prenada Media Group.

Smaldino, E.E., Lowther, D.L., & Russel, J.D. 2011. Teknologi Pembelajaran dan Media untuk Belajar. Arif Rahman (penerjemah). 2012. Jakarta: Kencana.

Sritresna, T. (2015). Meningkatkan kemampuan koneksi matematis siswa melalui model pembelajaran Cooperative-Meaningful Instructional Design (C-MID). Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 4(1), 38-47.

Sugiana, I. N., Harjono, A., Sahidu, H., & Gunawan, G. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Generatif Berbantuan Media Laboratorium Virtual Terhadap Penguasaan Konsep Fisika Siswa pada Materi Momentum dan Impuls. Jurnal Pendidikan Fisika dan Teknologi, 2(2), 61-65. http://dx.doi.org/10.29303/jpft.v2i2.290.

Utami, N. K. R., Suadnyana, I. N., & Meter, I. G. (2014). Pengaruh Model Meaningfull Instructional Design Bermuatan Masalah Kontekstual Terhadap Hasil Belajar IPA di SD Negeri 1 Renon. MIMBAR PGSD Undiksha, 2(1). http://dx.doi.org/10.23887/jjpgsd.v2i1.1955.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.