The Influence of Jigsaw Type Cooperative Models on Communication Skills of Elementary School Students
DOI: 10.29303/jppipa.v6i2.431Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Budi, R. (2010). Pengantar Pengantar Ilmu Komunikasi 106 hal (I). Makassar: KRETAKUPA Print.
Buhr, G. T., Heflin, M.T., White, H. K., & Pinheiro, S.O. (2014). Using the Jigsaw cooperative learning method to teach medical students about long-term and postacute care. Journal of the American Medical Directors Association, 15(6), 429–434. https://doi.org/10.1016/j.jamda.2014.01.015
Cangara, H. (2018). Pengantar Ilmu Komunikasi. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Doyan, A., Gunada, W.S., & Adriani, I.A.D. (2017). Perbedaan Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Stad Dan Tipe Jigsaw Terhadap Hasil Belajar Fisika Ditinjau Dari Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Penelitian Pendidikan IPA, 1(1), 1–13. https://doi.org/10.29303/jppipa.v1i1.1
Evcim, H., & İpek, Ö.F. (2013). Effects of Jigsaw II on Academic Achievement in English Prep Classes. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 70, 1651–1659. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2013.01.236
Fahruddin, A. Wahab Jufri, & Jamaluddin. (2016). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Terhadap Hasil Belajar Kognitif Ditinjau Dari Kemampuan Akademik Mahasiswa. Jurnal Penelitian Pendidikan IPA (JPPIPA), 2(1). https://doi.org/10.29303/jppipa.v2i1.27
Majid, A. (2014). Pendekatan Ilmiah Dalam Implementasi Kurikulum 2013. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Marfuah. (2017). Meningkatkan Keterampilan Komunikasi Peserta Didik melalui Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw. Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial, 26(2), 148–160. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.17509/jpis.v26i2.8313
Mila, V., Jalmo, T., & Marpuang, R. R. T. (2014). Pengaruh Model Pembelajaran Jigsaw Terhadap Kemampuan Komunikasi Lisan Dan Hasil Belajar Siswa. 1–17.
Nashiroh, P. K., Ekarini, F., & Ristanto, R. D. (2020). Efektivitas Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Berbatuan Mind Map terhadap Kemampuan Pedagogik Mahasiswa Mata Kuliah Pengembangan Program Diklat. Jurnal Pendidikan Teknologi Dan Kejuruan, 17(1), 43. https://doi.org/10.23887/jptk-undiksha.v17i1.22906
Noviyanti, M. (2011). Prestasi Belajar Mahasiswa Pada Tutorial Online Berbasis. Jurnal Pendidikan, 12(02), 80–88.
Putri, D.W., Yennita., & Nor, M. (2015). Kemampuan Berkomunikasi Siswa Melalui Penerapan Strategi Pembelajaran Berbasis Proyek Di Kelas XI SMA Babussalam Pekanbaru. Jurnal Online Mahasiswa (JOM) Bidang Keguruan dan Ilmu Pendidikan. 2(2). 1-1
Rumansyah, Kosim, & Harry, S. (2016). Pengembangan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Kosaji Pada Pembelajaran Fisika. 2(2), 39–50. doi: https://doi.org/10.29303/jppipa.v2i2.42
Rusman. (2012). Model-model Pembelajaran Mengembangkan Profesionalisme Guru. Depok: Rajawali Pers.
Slavin, R. E. (2016). Cooperative Learning : Teori, Riset dan Praktik. Bandung: Nusa Media.
Sugiyono. (2012). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Wahyuni, L. M., Suwintana, I. ketut, & Sudiadnyani, I. O. (2019). Eksplorasi Keterampilan Komunikasi Yang Dibutuhkan Pasar Kerja Bidang Akuntansi. Jurnal Riset Terapan Akuntansi, 3(1), 22–30. doi. http://dx.doi.org/10.5281/zenodo.3837871
Refbacks
- There are currently no refbacks.