Sosialisasi Pengenalan Fauna Endemik yang Langka di Indonesia untuk Meningkatkan Pemahaman Peserta Didik Dalam Menjaga Kelestarian Keanekaragaman Hayati di SMP Negeri 9 Langsa
DOI:
10.29303/jpmpi.v8i2.11217Diterbitkan:
2025-06-05Terbitan:
Vol 8 No 2 (2025): April-Juni 2025Kata Kunci:
Biodiversity, Socialization, Conservation, Endemic faunaArtikel
Unduhan
Cara Mengutip
Metrik
Abstrak
Indonesia is known as one of the countries with a wealth of endemic flora and fauna. However, threats to the survival of endemic species such as habitat destruction, poaching, and climate change are increasing. Conservation efforts depend not only on government policies, but also on public awareness, especially the younger generation. This research aims to increase the understanding of students at SMP Negeri 9 Langsa about the importance of preserving rare endemic fauna through a socialization program. The evaluation design of the socialization activities carried out is by using research instruments in the form of pre-test and post-test questions. The results of the activity showed a significant increase in the level of understanding of students about the importance of endemic fauna conservation, measured through pre-test and post-test. In addition, this activity also succeeded in fostering students' sense of responsibility for environmental conservation. Based on the results of the pre-test and post-test t tests, it was found that there was a significant effect between the pre-test and post-test results. The t value of 15.688, df of 24, and Sig (2-tailed) value < 0.001 (p < 0.05) indicate a significant difference between the pre-test and post-test results. Therefore, after the proposed hypothesis is tested against the data, it can be concluded that the level of understanding of students in the introduction of rare endemic fauna in Indonesia has a significant effect or has increased.
Referensi
Akbar, R., Listyorini, T., & Latubessy, A. (2016). 3D Hologram Pengenalan Hewan Nusantara. Prosiding SNATIF, 19-24. https://jurnal.umk.ac.id/index.php/SNA/ar ticle/view/620
Costa. 2014. Choosing The Right Asessment Method Pre- Test/ Post- Test Evaluation. Boston University
Furqan, M. H., Yanti, S., Azis, D., Kamza, M., & Ruslan, R. (2020). Analisis Konten Nilai Cinta Tanah Air (Nasionalisme) dalam Materi Mata Pelajaran Kurikulum Geografi. Jurnal Serambi Ilmu, 21(1), 48- 63. https://doi.org/10.32672/si.v21i1.1882
IUCN, “2013 IUCN Annual Report,” 2013.
IUCN. (2020). The IUCN Red List of Threatened Species. Diakses dari https://www.iucnredlist.org.
Purwanto, Ngalim. 2009. Prinsip – Prinsip dan Teknik Evaluasi Pengajaran. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Rahayu, D. P., Sulastri, M., & Wijaya, A. (2021). Pengaruh Pendidikan Lingkungan Hidup terhadap Kesadaran Siswa dalam Melestarikan Lingkungan. Jurnal Pendidikan dan Lingkungan, 12(2), 89-97.
Suhartini, Y., & Laela, A. (2018). Meningkatkan Kecerdasan Natural Anak Usia Dini melalui Pengenalan Hewan di TK Pelita Kota Bandung. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2(1), 45-53. https://doi.org/10.31004/obsesi.v2i1.6
Sebo, S. S., & Nafi, M. (2021). Pengaruh Inflasi, Nilai Tukar, Suku Bunga, Dan Volume Transaksi Terhadap Harga Saham Perusahaan Pada Kondisi Pandemi Covid-19. Jurnal Akuntansi Dan Perpajakan, 6(2), 113-126.
Suryanto. 2018. Pengantar Ilmu Politik. Bandung: Pustaka Setia.
Tarumasely, Y. (2020). Perbedaan hasil belajar pemahaman konsep melalui penerapan strategi pembelajaran berbasis self regulated learning. Jurnal Pendidikan dan Kewirausahaan, 8(1), 54-65. https://doi.org/10.47668/pkwu.v8i1.67
Biografi Penulis
Rizkan Tanjung, Universitas Samudra
Lisensi
Hak Cipta (c) 2025 Rizkan Tanjung, Sri Jayanthi, Silvia Wardania, Sahna Maulana Sitakar, Muliani Tiana Sari, Arini Shinta Zahara, Dwi Putri Sinabariba, Siti Zubaida, Enca Pepayosa, Rauzatul Jannah MZ, Khairunnisa

Artikel ini berlisensi Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Penulis yang akan mempublikasikan Artikelnya di Jurnal Pengabdian Magister Pendidikan IPA harus menyetujui ketentuan sebagai berikut:
- Penulis dapat mempertahankan Hak Cipta Artikel yang akan di publikasikan dan penulis memberikan hak publikasi pertama kepada Jurnal Penabdian Magister Pendidikan IPA dengan pekerjaan secara bersamaan dan berlisensi di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional. yang memungkinkan orang lain untuk berbagi pekerjaan dengan pengakuan kepengarangan karya dan publikasi awal di Jurnal Pengabdian Magister Pendidikan IPA.
- Penulis dimasukkan dalam penyusunan kontraktual tambahan terpisah untuk distribusi non ekslusif versi kaya terbitan jurnal (misalnya: mempostingnya ke repositori institusional atau menerbitkan artikel dalam sebuah buku), dengan pengakuan penerbitan awalnya di Jurnal Pengabdian Magister Pendidikan IPA.
- Penulis diizinkan dan anjurkan untuk mem-posting Artikelnya secara online (misalnya: di repositori institusional atau di website mereka - socmed) setelah diterbitkan oleh Jurnal Pengabdian Magister Pendidikan IPA, hal ini bertujuan untuk mengarahkan ke pertukaran produktif, seperti halnya capaian pengutipan Artikel (H-Index) lebih banyak. (Lihat Efek Akses Terbuka).