Pelatihan Media Dan Strategi Pembelajaran Matematika Realistik Berbasis Etnomatematika
DOI:
10.29303/jpmpi.v8i1.11408Diterbitkan:
2025-03-30Terbitan:
Vol 8 No 1 (2025): Januari-Maret 2025Kata Kunci:
Instructional Media; Realistic Mathematics Education; Ethnomathematics; Education StrategyArtikel
Unduhan
Cara Mengutip
Metrik
Abstrak
This community service aims to improve teachers' knowledge and skills in teaching techniques at the senior high school level (SMA) in Susut Village through instructional media and realistic learning strategies based on ethnomathematics. With this training, it is hoped that teachers will be more innovative in conducting classroom learning, especially in mathematics learning. Instructional media can improve teachers' knowledge of technology that can support learning in the 4.0 era. Then, instructional media alone is not enough because in a media, of course, a strategy is needed in such a way in learning. Today's learning should be able to align technological sophistication without leaving behind customs and traditions that are close to the lives of students in Susut Village-Bangli. Therefore, the solution offered is the application of realistic learning based on ethnomathematics. The activities that have been carried out for 2 days are providing instructional media and realistic mathematics learning strategies based on ethnomathematics with 20 teachers. The results of measuring the achievement of the target of this activity show that the percentage of achievement of mastery of instructional media using the Flip.Pdf application before the training was 8.75% and there was an increase of 91.25% after the training took place. Likewise with the learning strategy training where only 32.5% of teachers understood how to develop learning strategies before the training was carried out. After the training, there was an increase of 67.5% of teachers who were able to develop learning strategies using a realistic mathematics approach based on ethnomathematics.
Referensi
D’Ambrosio, U. (2001). General Remarks on Ethnomathematics. ZDM: Zentralblatt fur Didaktik der Mathematik (International Journal on Mathematics Education), 67-69.
Erawati, N. K., dkk. (2021). Pelatihan Geogebra Sebagai Media Pembelajaran Inovatif. Puan Indonesia, 2(2), 164-174.
Hara, F, O., Bolstad, O, H., & Jenssen, E, S. (2017). Research on Mathematical Literacy in School – Aim, Approach and Attention. European Journal of Science and Mathematics Education. 5 (3).
Hartoyo, A. (2012). Eksplorasi Etnomatematika pada Budaya Masyarakat Dayak Perbatasan Indonesia-Malaysia Kabupaten Sanggau Kalbar. Jurnal Penelitian Pendidikan. 1 (13): 14-23.
Kencanawaty, G., Febriyanti, C., & Irawan, A. (2020). Kontrubusi Etnomatematika dalam Pemebelajaran Matematika Tingkat Sekolah Dasar. Journal of Medives: Journal of Mathematics Education IKIP Veteran Semarang, 255-262.
Ningsih, Seri. (2014). Realistic Mathematics Education: Model Alternatif Pembelajaran Matematika Sekolah. JPM IAIN Antasari. Vol. 01 No. 2, 73-94.
Pramartha, I N. B. (2024). Pengembangan E-Modul Berbasis Realistic Mathematics Education untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep dan Kemampuan Berpikir Kritis Mahasiswa ITB Stikom Bali pada Materi Fungsi. Disertasi. Tidak Diterbitkan. Singaraja: Fakultas Ilmu Pendidikan. Pascasarjana Universitas Pendidikan Ganesha.
Purwanti, Icha M. (2024). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Android Melalui Flip Pdf pada Materi Mengolah Kue Tradisional Indonesia Program Keahlian Kuliner SMKN 8 Surabaya. Jurnal Bintang Pendidikan Indonesia (JUBPI) Vol. 2 No.3, Hal. 218-239.
Rosa, M., & Orey, D. C. (2011). Ethnomatematics: The Cultural Aspect of Mathematics. Revista Latinoamericana de Ethnomatematica, 32-54.
Surat, I M. (2018). Peranan Model Pembelajaran Berbasis Etnomatematika sebagai Inovasi Pembelajaran dalam Meningkatkan Literasi Matematika. Emasains. Vol. 7. No.2, 143-154.
Wulandari, I G., & Puspadewi, K. R. (2016). Budaya dan Implikasinya Terhadap Pembelajaran Matematika yang Kreatif. Jurnal Santiaji Pendidikan, 31-37.
Lisensi
Hak Cipta (c) 2025 I Nyoman Bagus Pramartha, Komang Hari Santhi Dewi, Wayan Andrika Putra

Artikel ini berlisensi Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Penulis yang akan mempublikasikan Artikelnya di Jurnal Pengabdian Magister Pendidikan IPA harus menyetujui ketentuan sebagai berikut:
- Penulis dapat mempertahankan Hak Cipta Artikel yang akan di publikasikan dan penulis memberikan hak publikasi pertama kepada Jurnal Penabdian Magister Pendidikan IPA dengan pekerjaan secara bersamaan dan berlisensi di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional. yang memungkinkan orang lain untuk berbagi pekerjaan dengan pengakuan kepengarangan karya dan publikasi awal di Jurnal Pengabdian Magister Pendidikan IPA.
- Penulis dimasukkan dalam penyusunan kontraktual tambahan terpisah untuk distribusi non ekslusif versi kaya terbitan jurnal (misalnya: mempostingnya ke repositori institusional atau menerbitkan artikel dalam sebuah buku), dengan pengakuan penerbitan awalnya di Jurnal Pengabdian Magister Pendidikan IPA.
- Penulis diizinkan dan anjurkan untuk mem-posting Artikelnya secara online (misalnya: di repositori institusional atau di website mereka - socmed) setelah diterbitkan oleh Jurnal Pengabdian Magister Pendidikan IPA, hal ini bertujuan untuk mengarahkan ke pertukaran produktif, seperti halnya capaian pengutipan Artikel (H-Index) lebih banyak. (Lihat Efek Akses Terbuka).