Pendampingan Adaptasi dan Adopsi Common European Framework For Languages (CEFR) ke Kurikulum Bahasa Inggris di SDN Model Mataram
DOI:
10.29303/jpmpi.v7i2.8220Diterbitkan:
2024-06-24Terbitan:
Vol 7 No 2 (2024): April-JuniKata Kunci:
Common European Framework, Adaptasi, Adopsi, Pemetaan, ModifikasiArtikel
Unduhan
Cara Mengutip
Metrik
Abstrak
This community service was conducted to assist the English teachers at Sekolah Dasar Negeri Model Mataram (SDNMM) adapt and adopt the Common European Framework (CEFR) for Languages into the English Curriculum of the school. The activity involved all English teachers at the school (11 teachers) and the assistance was conducted for one week. The adaptation and adoption processes were completed in four stages: (1) mapping out the core competencies of the CEFR for English primary and the core competences of the SDNMM English curriculum, (2) aligning the core competences of English in the school curriculum, (3) modifying the SDNMM English Curriculum. Some factors which inform the reducement and addition of the competences include (1) the students’ existing competencies, (2) teachers’ teaching competencies, (3) the available reseources at the school, and (4) the school vision and mission.
Referensi
Coleman, H. (2011). Allocating resources for English: The case of Indonesia’s English medium in international standard schools. In H. Coleman (Ed.), Dreams and realities: Developing countries and the English langauge. The British Council. https://www.researchgate.net/publication/313576556_Allocating_resources_for_Engli%0Ash_The_case_of_Indonesia’s_English_medium_International_Standard_Schools
Damarjati, D. (2013, April 10). Mendikbud belum putuskan status sekolah kategori mandiri pasca RSBI. Detik News. http://news.detik.com/read/2013/01/13/131732/
Farmasari, S. (2022). Peer-learning in Young Learners English Speaking Tasks : An Ecological Analysis. 6(3), 254–266.
Hasselgreen, A. (2005). Assessing the language of young learners. Language Testing, 22(3), 337–354. https://doi.org/10.1191/0265532205lt312oa
Jerald, G., & Shah, P. M. (2018). The impact of CEFR-aligned curriculum in the teaching of ESL in Julau District: English teachers’ perspectives. International Journal of Innovative Research and Creative Technology, 4(6), 121-125. https://www.ijirct.org/viewPaper.php?paperId=IJIRCT1801023
Lisensi
Hak Cipta (c) 2024 Santi Farmasari, Ni Wayan Mira Susanti, Lalu Ali Wardana, Hartati Suryaningsih, Desi Herayana
Artikel ini berlisensi Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Penulis yang akan mempublikasikan Artikelnya di Jurnal Pengabdian Magister Pendidikan IPA harus menyetujui ketentuan sebagai berikut:
- Penulis dapat mempertahankan Hak Cipta Artikel yang akan di publikasikan dan penulis memberikan hak publikasi pertama kepada Jurnal Penabdian Magister Pendidikan IPA dengan pekerjaan secara bersamaan dan berlisensi di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional. yang memungkinkan orang lain untuk berbagi pekerjaan dengan pengakuan kepengarangan karya dan publikasi awal di Jurnal Pengabdian Magister Pendidikan IPA.
- Penulis dimasukkan dalam penyusunan kontraktual tambahan terpisah untuk distribusi non ekslusif versi kaya terbitan jurnal (misalnya: mempostingnya ke repositori institusional atau menerbitkan artikel dalam sebuah buku), dengan pengakuan penerbitan awalnya di Jurnal Pengabdian Magister Pendidikan IPA.
- Penulis diizinkan dan anjurkan untuk mem-posting Artikelnya secara online (misalnya: di repositori institusional atau di website mereka - socmed) setelah diterbitkan oleh Jurnal Pengabdian Magister Pendidikan IPA, hal ini bertujuan untuk mengarahkan ke pertukaran produktif, seperti halnya capaian pengutipan Artikel (H-Index) lebih banyak. (Lihat Efek Akses Terbuka).