Increasing the Capacity of the Ijo Lestari Women Farmers Group (KWT) Through the Implementation of the Smart Farming System in Malaka Village

Authors

Rahula Sammanta , Aprizal , Surya Febrianto , Rima Aditi Rahayu , Febria Hadiningrum , Samiratul Fitri , Baiq Wita Adi Mukti , Risa Nursafitri , Meriyati , I Gede Putu Yogi Pratama , Maiser Syaputra

DOI:

10.29303/jpmpi.v6i1.3211

Published:

2023-02-25

Issue:

Vol. 6 No. 1 (2023): Januari - Maret

Keywords:

Desa Malaka, Smart Farming, KWT Ijo Lestari

Articles

How to Cite

Sammanta, R., Aprizal, Febrianto, S. ., Rahayu, R. A. ., Hadiningrum, F. ., Fitri, S. ., … Syaputra, M. . (2023). Increasing the Capacity of the Ijo Lestari Women Farmers Group (KWT) Through the Implementation of the Smart Farming System in Malaka Village. Jurnal Pengabdian Magister Pendidikan IPA, 6(1), 200–204. https://doi.org/10.29303/jpmpi.v6i1.3211

Metrics

PDF views
138
Feb 25 '23Feb 28 '23Mar 01 '23Mar 04 '23Mar 07 '23Mar 10 '23Mar 13 '23Mar 16 '23Mar 19 '23Mar 22 '23Mar 25 '236.0
|

Abstract

Malaka Village has potential in the agricultural sector, which is the main backbone of the community in this village. Malaka Village has productive land such as paddy fields, plantations, fields and yards. It also has sufficient soil fertility to support the development of the agricultural sector. The existence of this productive land, however, has not been managed optimally, thus, it also affects its productivity potential . In addition, agricultural activities in Malaka Village still use conventional methods so there are still deficiencies and limitations in the practices in the farming field. The “green sustainable†Women Farmer Group (KWT) capacity-building activity through a smart farming system offers solutions for increasing the effectiveness of land, labor, and time management and is expected to provide knowledge regarding the use of technology. Extension activities are carried out with a participatory approach using the SGD method. The result of this activity is the creation of an automatic watering system, and the creation of a QR Code-based plant information system.

References

Paramita, A., Kristiana, L. 2013. Teknik Focus Group Discussion dalam Penelitian Kualitatif. Buletin Penelitian Sistem Kesehatan. Vol 16, No 2, hal 117–127.

Setiawan, Pamuji., Elisabet, Y.A. 2019. Prorotype Sistem Penyiraman Tanaman Otomatis Terjadwal dan Berbasis Sensor Kelembapan Tanah. Seminar Nasional Hasil Penelitian dan Pengabdian 2019. Bandar Lampung, Agustus 28.

Stair, Ralph M. dan George W. Reynolds, 2018 Principles of Infomation System: A Managerial Approach. Thomson Course Technology: Australia.

Sulistyowati, Nur, Wahyuning. 2016. Implementasi Small Group Discussion dan Collaborative Learning untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Mahasiswa Program Studi Pendidikan Akuntansi Ikip PGRI Madiun. Jurnal Akuntansi dan Pendidikan. Vol 5, No 2, hal 174.

Syaputra, Maiser., Febriana, Tri Wulandari., Endah, Wahyuningsih., dan Hairil, Anwar. 2022. Peningkatan Kesadartahuan Terhadap Hutan Pantai Nipah Sebagai Habitat Penyu di Desa Malaka Kabupaten Lombok Utara. Jurnal Pengabdian Magister Pendidikan IPA. Vol 5, No 4, hal 452-456.

Author Biography

Rahula Sammanta, Universitas Mataram

License

Penulis yang akan mempublikasikan Artikelnya di Jurnal Pengabdian Magister Pendidikan IPA harus menyetujui ketentuan sebagai berikut:

  1. Penulis dapat mempertahankan Hak Cipta Artikel yang akan di publikasikan dan penulis memberikan hak publikasi pertama kepada Jurnal Penabdian Magister Pendidikan IPA dengan pekerjaan secara bersamaan dan berlisensi di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional. yang memungkinkan orang lain untuk berbagi pekerjaan dengan pengakuan kepengarangan karya dan publikasi awal di Jurnal Pengabdian Magister Pendidikan IPA.
  2. Penulis dimasukkan dalam penyusunan kontraktual tambahan terpisah untuk distribusi non ekslusif versi kaya terbitan jurnal (misalnya: mempostingnya ke repositori institusional atau menerbitkan artikel dalam sebuah buku), dengan pengakuan penerbitan awalnya di Jurnal Pengabdian Magister Pendidikan IPA.
  3. Penulis diizinkan dan anjurkan untuk mem-posting Artikelnya secara online (misalnya: di repositori institusional atau di website mereka - socmed) setelah diterbitkan oleh Jurnal Pengabdian Magister Pendidikan IPA, hal ini bertujuan untuk mengarahkan ke pertukaran produktif, seperti halnya capaian pengutipan Artikel (H-Index) lebih banyak. (Lihat Efek Akses Terbuka).