Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif GENSI CERIA (Genially Sistem Pencernaan Manusia) Pada Siswa Kelas V SDN 02 Kedungjati Kabupaten Grobogan
DOI:
10.29303/jcar.v7i2.11189Published:
2025-05-23Issue:
Vol. 7 No. 2 (2025): Mei 2025Keywords:
Media Pembelajaran Interaktif, GENSI CERIA, Genially, Sistem Pencernaan ManusiaArticles
Downloads
How to Cite
Downloads
Metrics
Abstract
Abstract: This study aims to develop the GENSI CERIA interactive learning media based on Genially and Wordwall to improve fifth-grade students' learning outcomes on the human digestive system material at SD Negeri 02 Kedungjati, Grobogan Regency. Employing a mixed methods approach and the ADDIE development model, this research integrated visual, audio, text, and educational games within the Problem-Based Learning (PBL) framework. The media design considered the curriculum objectives, learning outcomes, and student characteristics to ensure ease of use and engagement. Validation by media and material experts yielded very valid criteria, with scores of 94.1% and 93.3% respectively. Field trials showed a significant increase in students' average scores from 59.75 (pretest) to 90 (posttest), with an N-Gain score of 0.72 categorized as high. These results indicate that GENSI CERIA is highly feasible, effective, and recommended for enhancing students' learning outcomes, particularly in science education about the human digestive system. This development is in line with the findings of Fatma & Ichsan (2022) and Hadnistia Darmawan et al. (2024), which emphasize the effectiveness of interactive media in improving elementary school students' learning engagement and comprehensio.
Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan media pembelajaran interaktif GENSI CERIA berbasis aplikasi Genially dan Wordwall guna meningkatkan hasil belajar siswa kelas V SD Negeri 02 Kedungjati Kabupaten Grobogan pada materi sistem pencernaan manusia. Penelitian ini menggunakan pendekatan mixed method dengan model pengembangan ADDIE, serta mengintegrasikan komponen visual, audio, teks, dan permainan edukatif ke dalam kerangka Problem-Based Learning (PBL). Perancangan media memperhatikan kesesuaian dengan kurikulum, capaian pembelajaran, serta karakteristik peserta didik untuk memastikan kemudahan penggunaan dan keterlibatan aktif. Validasi yang dilakukan oleh ahli media dan ahli materi menunjukkan hasil sangat valid, masing-masing dengan persentase 94,1% dan 93,3%. Uji coba di lapangan memperlihatkan peningkatan rata-rata nilai siswa dari 59,75 (pretest) menjadi 90 (posttest) dengan nilai N-Gain sebesar 0,72 yang dikategorikan tinggi. Hasil tersebut menunjukkan bahwa media pembelajaran interaktif GENSI CERIA sangat layak, efektif, dan direkomendasikan untuk meningkatkan keterlibatan serta pemahaman siswa, terutama dalam pembelajaran IPA tentang sistem pencernaan manusia. Hasil ini juga sejalan dengan penelitian sebelumnya oleh Fatma & Ichsan (2022) serta Hadnistia Darmawan et al. (2024) yang menegaskan efektivitas media interaktif dalam meningkatkan keterlibatan dan hasil belajar siswa sekolah dasar.
References
Abdurrokhman, D., Hamimudin, D., & Rostikawati, Y. (2023). THE USE OF GENIALLY ASSISTED PROBLEM BASED LEARNING ( PBL ) METHODS IN CLASS VIII STUDENTS ’ LEARNING TO WRITE EXPLANATION TEXTS. Journal of Language Education Research, 6(1), 41–63.
Ali, A., Maniboey, L. C., Megawati, R., Djarwo, C. F., & Listiani, H. (2024). Media Pembelajaran Interaktif: Teori Komprehensif dan Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif di Sekolah Dasar. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.
Andreani, D., & Gunansyah, G. (2023). Persepsi Guru tentang IPAS pada Kurikulum Merdeka. Jpgsd, 11(9), 1841–1854.
Aprina, E. A., Fatmawati, E., & Suhardi, A. (2024). Penerapan Model Problem Based Learning Untuk Mengembangkan Keterampilan Berpikir Kritis Pada Muatan IPA Sekolah Dasar. 13(1), 981–990.
Arsiwi, U. B., & Arini, L. D. D. (2020). Media Pembelajaran Interaktif dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas V di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 4(4), 1104–1113.
Azwah, N., Hidayat, R., & Aini, L. Q. (2025). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Melalui Model Problem-Based Learning Berbasis Gamifikasi Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia di SMPN 15 Mataram. Journal of Classroom Action Research, 10, 625–633.
Binasti, A., & Sridana, N. (2025). Pengaruh Model Pembelajaran Problem Based Learning Berbantuan Media Powerpoint Interaktif Terhadap Hasil Belajar Matematika. Journal of Classroom Action Research, 7(1), 41-48.
Darmawan, N. H., Cahyadireja, A., Hilmawan, H., & Astuti, W. D. (2024). Pengembangan media pembelajaran berbasis aplikasi genially dengan gamifikasi untuk meningkatkan hasil belajar siswa sekolah dasar. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(2), 5318–5328.
Dawadi, S., Shrestha, S., & Giri, R. A. (2021). Mixed-Methods Research: A Discussion on its Types, Challenges, and Criticisms. Journal of Practical Studies in Education, 2(2), 25–36. https://doi.org/10.46809/jpse.v2i2.20
Dinia, A. F., & Sari, Y. (2025). SI JAGAD: INOVASI MEDIA INTERAKTIF UNTUK MENDORONG BERPIKIR KRITIS DALAM PEMBELAJARAN IPA SEKOLAH DASAR. Jurnal PGSD UNIGA, 4(1), 17–25.
Eviota, J. S., & Liangco, M. M. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Smart Apps Creator Terintegrasi Genially pada Materi Penjumlahan Bilangan Cacah Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan, 14(September), 723–731.
Fatma, N., & Ichsan. (2022). Penerapan Media Pembelajaran Genially untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA di SD Muhammadiyah. Genderang Asa: Journal of Primary Education, 3(2), 50–59. https://doi.org/10.47766/ga.v3i2.955
Hadnistia Darmawan, N., Cahyadireja, A., Hilmawan, H., Astuti, W. D., Stkip, P., & Mutiara, B. (2024). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Aplikasi Genially Dengan Gamifikasi Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 09(02), 5318–5328.
Haryati, Suningsih, Rosyanti, PURWANDARI, K., DAMAYANTI, A. D., ASTUTI, D., & DEWI, R. S. (2023). PENGEMBANGAN MODEL PEMBELAJARAN MENGGUNAKAN E-LEARNING UNTUK KETERAMPILAN PROSES BELAJAR IPA. JURNAL ILMIAH IPA DAN MATEMATIKA, 1(2), 70–74.
Hasanah, N., & Sutiah, S. (2023). WORDWALL UNTUK SISWA SEKOLAH DASAR. 153–166.
Hidayati, A. N. (2022). Pentingnya Kompetensi dan Profesionalisme Guru dalam Pembentukan Karakter Bagi Anak Usia Dini. Jurnal Profesi Keguruan, 5(1), 15–22.
Lestari, E. A., & Nuryanti. (2022). Pentingnya Kualitas Sumber Daya Manusia Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan Anak. Pendidikan, Jurnal Konseling, Dan, 4, 1349–1358.
Magdalena, I., Annisa, M. N., Gestiana, R., & Ishaq, A. R. (2021). ANALISIS PENGGUNAAN TEKNIK PRE-TEST DAN POST-TEST PADA MATA PELAJARAN MATEMATIKA DALAM KEBERHASILAN EVALUASI PEMBELAJARAN DI SDN BOJONG 04. Nusantara : Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 3, 150–165.
Masruro, S., Sudibyo, E., & Purnomo, T. (2021). Profile of Problem Based Learning to Improve Students ’ Critical Thinking Skills. International Journal of Recent Educational Research, 2(6), 682–699.
Maydiantoro, A. (2021). Model-model penelitian pengembangan (research and development). Jurnal Pengembangan Profesi Pendidik Indonesia (JPPPI), 1(2), 29–35.
Salimi, M., Hidayah, R., Basari, A., & Wahyudi, E. (2025). The Implementation of Problem-Based Learning with Multimedia for Improving Scientific Process Skills. Salud, Ciencia y Tecnología – Serie de Conferencias.
Septiani, D. A., & Muksin, Y. D. (2021). Penerapan Hasil Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Aplikasi Youtube Terintegrasi 5M untuk Meningkatkan Kemampuan Argumentasi Ilmiah Peserta Didik Kelas X pada Materi Ajar Ekosistem di SMAN 1 Mataram. Journal of Classroom Action Research, 20, 1–5.
Susanto, A. H., Wulandari, M. D., & Darsinah. (2024). OPTIMALISASI PEMBELAJARAN ANAK USIA SEKOLAH DASAR MELALUI PEMAHAMAN TEORI PERKEMBANGAN KOGNITIF JEAN PIAGET. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 09(04), 689–706.
Waruwu, M. (2023). Pendekatan penelitian pendidikan: metode penelitian kualitatif, metode penelitian kuantitatif dan metode penelitian kombinasi (Mixed Method). Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(1), 2896–2910.
Yogi, F., Andriani, P., & Hidayani, S. (2024). Pentingnya Motivasi Belajar Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. ALFIHRIS : Jurnal Inspirasi Pendidikan, 2(3), 61–68.
Author Biographies
Wildani Syawaluddin Ashhabi, Universitas Negeri Semarang
Sigit Yulianto, Universitas Negeri Semarang
License
Copyright (c) 2025 Wildani Syawaluddin Ashhabi, Sigit Yulianto

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
- Authors who publish with Journal of Classroom Action Research, agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY License). This license allows authors to use all articles, data sets, graphics, and appendices in data mining applications, search engines, web sites, blogs, and other platforms by providing an appropriate reference. The journal allows the author(s) to hold the copyright without restrictions and will retain publishing rights without restrictions.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in Journal of Classroom Action Research.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).