Implementasi Program Zero Waste untuk Membentuk Warga Negara Ekologis (Studi Kasus Upaya Pengelolaan Sampah di SMA Negeri 1 Mataram)

Authors

Syeftian Pranata , Yuliatin , Basariah , Muhammad Zubair

DOI:

10.29303/jcar.v4i4.2257

Published:

2022-11-14

Issue:

Vol. 4 No. 4 (2022): November

Keywords:

Zero Waste, Kewarganegaraan Ekologis, Pengelolaan sampah

Articles

Downloads

How to Cite

Pranata, S. ., Yuliatin, Basariah, & Zubair, M. (2022). Implementasi Program Zero Waste untuk Membentuk Warga Negara Ekologis (Studi Kasus Upaya Pengelolaan Sampah di SMA Negeri 1 Mataram). Journal of Classroom Action Research, 4(4). https://doi.org/10.29303/jcar.v4i4.2257

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan implementasi program zero waste  untuk membentuk warga negara ekologis dan faktor-faktor yang mempengaruhi implementasi program zero waste  untuk membentuk warga negara ekologis di SMAN 1 Mataram. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan jenis studi kasus. Subyek dan informan penelitian ini ditentukan berdasarkan kriteria-kriteria. Data yang telah terkumpul di analisis secara deskriptif melalui langkah reduksi data, penyajian data dan penarikan kesimpulan. Temuan dalam penelitian ini yaitu implementasi program zero waste  untuk membentuk warga negara ekologis di SMAN 1 Mataram meliputitujuan program zero waste, waktu pelaksanaan program zero waste, penerapan zero waste refuse, reduce, reuse, recycle, rot, environmental knowledge, environmental skill, environmental attitude, environmental participation. Faktor internal yang mempengaruhi implementasi program zero waste meliputi guru, siswa, prasarana zero waste. Faktor eksternal yang mempengaruhi implementasi program zero waste yaitu adanya hubungan kerjasama dengan dinas/instansi terkait.

References

Arifin, M. Z. (2019). Prospek Inovasi Pengelolaan Sampah sebagai Strategi Mitigasi Pemanasan Global di Kota Magelang. Jendela Inovasi Daerah, 2(2), 13-31.

Asteria, D., & Heruman, H. (2016). Bank sampah sebagai alternatif strategi pengelolaan sampah berbasis masyarakat di Tasikmalaya (Bank Sampah (Waste Banks) as an alternative of community-based waste management strategy in Tasikmalaya). Jurnal manusia dan lingkungan, 23(1), 136-141.

Baro'ah, S., & Qonita, S. M. (2020). Penanaman CiLi (Cinta Lingkungan) Pada Siswa Melalui Program Lingkungan Sekolah Tanpa Sampah Plastik. Jurnal PANCAR (Pendidik Anak Cerdas Dan Pintar), 4(1).

Chandra, B. (2006). Pengantar Kesehatan Lingkungan Jakarta. Penerbit Buku Kedokteran. Jakarta.

Clarke, L., & Agyeman, J. (2011). Shifting the balance in environmental governance: ethnicity, environmental citizenship and discourses of responsibility. Antipode, 43(5), 1773-1800.

Dobson, N. L., & Ryngaert, C. (2017). Provocative climate protection: EU ‘extraterritorial’regulation of maritime emissions. International & Comparative Law Quarterly, 66(2), 295-333.

Jambeck. J.R., etc. (2015). Plastic waste inputs from land into the ocean. Science 347(6223): 768-771. Doi: 10.1126/science.1260352

Jhonson, B. (2013). Zero waste home: The ultimate guide to simplifying your life by reducing your waste. Simon and Schuster.

Lomboktrend.com. (2021). “ SMAN 1 Mataram contoh sekolah sehat di NTBâ€. Diakses pada 5 januari 2022 melalui link https://www.lomboktrend.com/2021/12/sman-1-mataram-contoh-sekolah-sehat-di.html.

Moleong, Lexy J. (2007). Metodologi Penelitian Kualitatif. Penerbit PT Remaja Rosdakarya Offset. Bandung.

Muhaimin. (2015). Membangun Kecerdasan Ekologis Model Pendidikan Untuk Meningkatkan Kompetensi Ekologis. Alfabeta. Bandung.

Pratiwi, D. (2016). Pengenalan pengolahan sampah untuk anak-anak taman kanak-kanak melalui media banner. BIOEDUKASI (Jurnal Pendidikan Biologi), 7(1).

PERPRES No. 97 Tahun 2017 tentang Kebijakan dan Strategi Nasional Pengelolaan Sampah Rumah Tangga dan Sampah Sejenis Sampah Rumah Tangga

Raessens, J. (2019). Collapsus, or how to make players become ecological citizens. The playful citizen: Civic engagement in a mediatized culture, 92-120.

Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Penerbit CV. Alfabeta. Bandung.

Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D..Penerbit CV. Alfabeta. Bandung.

Sugiyono, (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Penerbit CV. Alfabeta. Bandung.

Undang-Undang No.18 tahun 2008 tentang Pengelolaan Sampah.

World Wide Fund (WWF) Malaysia (2008). Environmental Citizenship: A Report on Emerging Perspectives in Malaysia. Study Conducted by WWF-Malaysia and Partners

Yin, Robert K. (2013). Studi kasus: Design dan Metode, Penerjemah: M. Djauzi Mudzakir. Penerbit PT RajaGrafindo Persada. Jakarta.

Yudistirani, S.A., Syaufina, L., Mulatsih, S. (2015). Desain Sistem Pengelolaan Sampah Melalui Pemilahan Sampah Organik dan Anorganik Berdasarkan Persepsi Ibu-ibu Rumah Tangga. KONVERSI, 4 (2)29-42.

ZWIA (Zero Waste International Alliance) (2018) Global Principles for Zero Waste Communities. See http://zwia.org/ standards/zw-community-principles/ (accessed 30/03/2022).

License

Copyright (c) 2022 Syeftian Pranata, Yuliatin, Basariah, Muhammad Zubair

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

  • Authors who publish with Journal of Classroom Action Research, agree to the following terms:

  1. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY License). This license allows authors to use all articles, data sets, graphics, and appendices in data mining applications, search engines, web sites, blogs, and other platforms by providing an appropriate reference. The journal allows the author(s) to hold the copyright without restrictions and will retain publishing rights without restrictions.
  2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in Journal of Classroom Action Research.
  3. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).