Pengaruh Media Pembelajaraan Gambar Terhadap Keterampilan Menulis Puisi Siswa Sekolah Dasar
DOI:
10.29303/jcar.v5iSpecialIssue.2872Published:
2023-05-31Issue:
Vol. 2 No. 2 (2020)Keywords:
Picture Learning Media, Poetry Writing SkillsArticles
Downloads
How to Cite
Downloads
Metrics
Abstract
This study aims to describe the effect of using media images on poetry writing skills in elementary schools. The type of research used in this research is qualitative research, and the method used is descriptive method. This study focuses on the presentation of descriptive words or sentences that are arranged systematically. Collecting data in this study is by conducting a literature study. Based on the results of the review of the literature study, it was concluded that "Image media greatly influences the poetry writing skills of elementary school level students". This influence can be seen from: 1) increasing the ability or learning outcomes of students, 2) increasing the activity of students, 3) increasing students' learning motivation, 4) increasing the enthusiasm of students in writing poetry, 5) increasing the creativity and imagination of students, 6) teachers are facilitated in delivering material information to students, 7) students are easy to absorb the material presented by the teacher; and 8) there is a change in behavior that occurs in students
References
Aliando, M.R. (2022). Pemanfaatan Media Gambar untuk Meningkatkan Kemampuan Menulis Puisi Siswa Kelas IV SDN Asmorobangun 4 Kediri: Jurnal Pendidikan Mandala, Vol. 7. No. 3, hal. 613 dan 617.
A’yunina, Tahta Qurota. (2018). Penggunaan Media Gambar Dalam Keterampilan Menulis Puisi Di Sekolah Dasar. Dirasah: Jurnal Studi Ilmu dan Manajemen Pendidikan Islam, 1(1), 50–65. https://doi.org/10.29062/dirasah. v1i1.41.
Afriyani, L., Urami, S., & Abdussamad. (2015). Peningkatan Keterampilan Menulis Puisi Menggunakan Media Gambar di Kelas III Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa, 4(12), 1–12. https://jurnal.untan.ac.id/index.ph p/jpdpb/article/view/38214%0Ahtt ps://jurnal.untan.ac.id/index.php/j pdpb/article/viewFile/38214/7567 6584430.
Aristhi, N. P. S., & Manuaba, I. B. S. (2020). Model Experiential Learning Berbantuan Media Gambar Terhadap Keterampilan Menulis Puisi Siswa Sekolah Dasar. Mimbar Ilmu, 5(3), 327–337. https://ejournal.undiksha.ac.id/in dex.php/MI/article/view/26096
Citraningrum, D. M. (2016). Menulis Puisi dengan Teknik Pembelajaran yang Kreatif. Jurnal Umum Jember, Vol.1(No.1), 82–90. http://jurnal.unmuhjember.ac.id/in dex.php/BB/article/view/75/55.
Dewi, S. M. (2017). Pengaruh Media Gambar Terhadap Kemampuan Menulis Puisi Siswa. Jurnal Sekolah Dasar, 2(1), 1–8.
Firnanda, R. (2022). Pengaruh Media Bergambar Terhadap Keterampilan Menulis Puisi pada Mapel Bahasa Indonesia Kelas V di SDN Kalijaten. Prosiding Seminar Nasional Hasil Riset dan Pengabdian, hal 600-601.
Hasan, M. M. D. H. K. T. (2021). Media Pembelajaran. In Tahta Media Group (pertama, Issue Mei). Tahta Media Group.
Hersiana. (2015). Peningkatan Kemampuan Siswa Menulis Puisi Melalui Media Gambar di Kelas III SDN 2 Bilo Kecamatan Ogodeide. Jurnal Kreatif Tadulako Online, 4(11), 130–137.
Jaya, S., R, S., & Ermanto. (2013). Peningkatan Keterampilan Menulis Puisi Melalui Media Gambar Siswa Kelas X1 SMA Negeri 2 Kota Sungai Penuh. Jurnal Bahasa, Sastra dan Pembelajaran, 1(2), 87–95.
Kanza, V., Kurniaman, O., & Witri, G. (2018). Pengaruh Penggunaan Media Gambar Dua Dimensi Terhadap Kemampuan Menulis Puisi Bebas Siswa Kelas V SD Negeri 161 Pekanbaru. JURNAL PAJAR (Pendidikan Dan Pengajaran), 2(6), 877–882. https://doi.org/10.33578/pjr.v2i6. 6513.
Malikah, S. (2021). Penerapan Pendekatan Soft Skill Berbantuan Media Gambar Dalam Pembelajaran Sastra Diperlukan Pendekatan Yang Tepat Untuk Membantu Peserta Didik Untuk Menciptakan Suasana Pembelajaran Berpengaruh Untuk Tercapainya Suatu Keberhasilan. Indonesian Journal Of Education and Learning, 5(1), 38–52. https://doi.org/10.31002/ijel.v5i1. 4566.
Maulidah, T. (2020). Peningkatan Keterampilan Menulis Puisi Dengan Media Gambar.
Karangan: Jurnal Bidang Kependidikan, Pembelajaran, Dan Pengembangan, 2(01), 64–
https://doi.org/10.55273/karanga n.v2i01.46.
Melasarianti, L., Krisnawati, V., & Martha, N. U. (2019). Peningkatan Keterampilan Menulis Puisi Melalui Teknik Akrostik Berbasis Media Gambar Pahlawan Nusantara. JINoP (Jurnal Inovasi Pembelajaran), 5(1), 55–64.
Mulyono, T. (2019). Struktur Puisi Anak-Anak Indonesia (B. E. Purwanto (ed.); pertama, Issue September). Badan Penerbit Universitan Pancasakti (UPS). http://repository.upstegal.ac.id/78/1/Pembelajaran Puisi tri mulyno.pdf.
Mustadi, A., dkk. (2021). Strategi Pembelajaran Keterampilan Berbahasa Indonesia yang Efektif di Sekolah Dasar. Yogyakarta: UNY Press.
Nopianty, R., & Indihadi, D. (2021). Penggunaan Media Gambar untuk Meningkatkan Kemampuan Menulis Puisi Peserta Didik Kelas IV Sekolah Dasar. PEDADIDAKTIKA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 8(1), 713–726. http://ejournal.upi.edu/index.php/ pedadidaktika/index.
Nurjani. (2020). Peningkatan Hasil Belajar Menulis Puisi dengan Media Gambar Seri pada Siswa Kelas V Sekolah Dasar. JURNAL Ta’dib, 23(1), 19. https://doi.org/10.31958/jt.v23i1.1 497.
Nurjannah. (2016). Peningkatan Kemampuan Menulis Puisi Menggunakan Media Gambar Siswa Kelas V SDN III Toaya. BAHASANTODEA, 4(4), 15–23.
Permana, D., & Indihadi, D. (2018). Penggunaan Media Gambar terhadap Pembelajaran Menulis Puisi Peserta Didik. PEDADIDAKTIKA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 5(1), 193–205
Priatna, A., & Nurhalimah, S. (2019). Meningkatan Keterampilan Menulis Puisi Dengan Menggunakan Media Gambar Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Peserta Didik Sekolah Dasar. Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 5(1), 1–16. https://doi.org/10.36989/didaktik. v5i1.81
Putra, A. D. C., & Mukidi, M. (2013). Penggunaan Media Gambar Grafis untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Puisi Pada Siswa Sekolah Dasar. JPGSD (Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar), 1(2), 1–8.
Putri, E. W., & Zuhdi, U. (2013). Penggunaan Media Gambar Dalam Tema Lingkungan Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Menulis Puisi Pada Siswa Kelas III Sekolah Dasar. JPGSD (Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar), 1(1), 1–5.
Rusleni, Sugiyono, & Uliyanti, E. (2016). Peningkatan Kemampuan Siswa Menulis Puisi Dengan Mengguankan Media Gambar Di Sekolah Dasar. Pengaruh Penggunaan nPasta Labu Kuning (Cucurbita Moschata) untuk Substitusi Tepung Terigu dengan Penambahan Tepung angkak dalam pembuatan mie kering, 5(1), 274–282.
Safitri, L. A., & Mukhidin. (2018). Penerapan Metode Sugesti Imajinatif Berbantuan Media Gambar untuk Meningkatkan Kemampuan Menulis Puisi Siswa Kelas III SD Negeri Sukasar 1. Didaktik: Jurnal Pendiidkan Guru Sekolah Dasar, 4(1), 131–146.
Safura, S. S., Suhartiningsih, S., & Yuliati, N. (2017). Peningkatan Keterampilan Menulis Puisi Bebas dengan Pilihan Kata yang Tepat Melalui Penerapan Strategi Writing in the Here and Now Berbantuan Media Gambar Pada Siswa Kelas VA SDN Patrang 01 Jember Tahun Pelajaran 2016/ 2017. Jurnal Edukasi, 4(1), 43. https://doi.org/10.19184/jukasi.v4 i1.5090.
Sari, N., & Nadya, N. L. (2021). Upaya Meningkatkan Kemampuan Menulis Puisi Bebas Kelas V SD Negeri 16 Rantau Bayur Kabupaten Banyuasin Dengan Menggunakan Media Gambar. Jurnal Didactique Bahasa Indonesia, 2(1), 20–29
Umam, W. I., & Anas, A. (2018). Pembelajaran Menggunakan Media Gambar. Pembelajaran Menggunakan Media Gambar. 172071000017, 1–7.
Utami N.Ch.M., dkk. (2022). Analisis Keterampilan Menulis Puisi di Sekolah Dasar: Literatur Review. Jurnal Pendidikan dan Konseling Volume 4 Nomor 6, hal. 1233.
Zagoto, M. M., Yarni, N., & Dakhi, O. (2019). Perbedaan Individu dari Gaya Belajarnya serta Implikasinya dalam Pembelajaran. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran, 2(2), 259–265. https://doi.org/10.31004/jrpp.v2i2.481.
Author Biographies
Kristoforus Dowa Bili, Universitas Katolik Weetebula
I Nyoman Sudiana, Uniersitas Pendidikan Ganesha
Ida Bagus Putrayasa, Uniersitas Pendidikan Ganesha
License
Copyright (c) 2023 Iwan Usma Wardani, Kristoforus Dowa Bili, I Nyoman Sudiana, Ida Bagus Putrayasa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
- Authors who publish with Journal of Classroom Action Research, agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY License). This license allows authors to use all articles, data sets, graphics, and appendices in data mining applications, search engines, web sites, blogs, and other platforms by providing an appropriate reference. The journal allows the author(s) to hold the copyright without restrictions and will retain publishing rights without restrictions.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in Journal of Classroom Action Research.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).