Penggunaan Model Pembelajaran Discovery Learning untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa di SDN 1 Suranadi
DOI:
10.29303/jcar.v5i1.3728Published:
2023-05-17Issue:
Vol. 5 No. 1 (2023): FebruariKeywords:
Discovery Learning, Hasil Belajar, Penelitian Tindakan Kelas.Articles
Downloads
How to Cite
Downloads
Metrics
Abstract
Hasil belajar siswa pada umumnya masih rendah, salah satu alasan rendahnya hasil belajar ialah pemilihan model pembelajaran yang kurang tepat/ monoton. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh penggunaan model pembelajaran discovery learning untuk meningkatkan hasil belajar siswa. Jenis penelitian yang digunakan yaitu penelitian tindakan kelas yang dilaksanakan dalam 2 siklus. Subjek penelitian ini adalah siswa di SDN 1 Suranadi. Teknik pengumpulan data yang digunakan adalah observasi, wawancara dan dokumentasi. Teknik analisis data menggunakan analisis model interaktif yang dimulai dengan pengumpulan data, reduksi data, penyajian data dan kesimpulan. Hasil penelitian menujukkan hasil belajar pada siklus 1 sebesar 79,3% deengan kategori sedang. Hasil belajar pada siklus 2 terjadi peningkatan sebesar 89,7% dengan kriteria peningkatan tinggi. Keberhasilan tersebut tidak terlepas dari langkah-langkah pembelajaran menggunakan model Discovery Learning. Model tersebut dapat meningkatkan hasil belajar siswa.
License
Copyright (c) 2023 Lasmini
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
- Authors who publish with Journal of Classroom Action Research, agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY License). This license allows authors to use all articles, data sets, graphics, and appendices in data mining applications, search engines, web sites, blogs, and other platforms by providing an appropriate reference. The journal allows the author(s) to hold the copyright without restrictions and will retain publishing rights without restrictions.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in Journal of Classroom Action Research.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).