Peningkatan Penguasaan Kosakata Noun melalui Model See, Talk, Write dan Media Gambar Pada Peserta Didik Kelas 7D SMPN 2 Pasuruan

Authors

DOI:

10.29303/jcar.v2i2.423

Published:

2020-10-13

Issue:

Vol. 2 No. 2 (2020)

Keywords:

Penguasaan, Kosakata Noun, STW, Media Gambar

Articles

Downloads

How to Cite

Rochmah, N. (2020). Peningkatan Penguasaan Kosakata Noun melalui Model See, Talk, Write dan Media Gambar Pada Peserta Didik Kelas 7D SMPN 2 Pasuruan. Journal of Classroom Action Research, 2(2). https://doi.org/10.29303/jcar.v2i2.423

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Abstract

Menurut kurikulum 13 pada mata pelajaran Bahasa Inggris, menulis dan membaca merupakan keterampilan yang harus dikuasai oleh peserta didik selain mendengarkan dan berbicara. Bagi peserta didik di tingkat SMP kelas VII mengenal Kosakata adalah  sangat penting karena dengan mengenal banyak kosakata maka belajar Bahasa Inggris menjadi sangat mudah dan menyenangkan. Untuk mempermudah menguasai kosakata Bahasa Inggris terutaman bentuk noun, penulis menggunakan model pembelajaran STW (See, Talk, and Write). Penelitian model pembelajaran STW ini diterapkan pada peserta didik kelas 7D SMPN 2 Pasuruan dan dilaksanakan dalam dua siklus. Masing-masing siklus terdiri dari Perencanaan, Pelaksanaan, Pengamatan dan Refleksi. Hasil penilaian menggunakan model pembelajaran STW menunjukkan bahwa pada siklus pertama, banyak siswa yang memiliki nilai di atas KKM adalah 17 dari 34 peserta didik (50%). Sedangkan pada siklus kedua, siswa yang memiliki nilai di atas KKM sebanyak 28 dari 34 Peserta didik (82%). Hal ini menunjukkan peningkatan secara signifikan sebesar 32%. Dengan demikian dapat disimpulkan bahwa Model Pembelajaran STW (See, Talk, and Write) dapat meningkatkan penguasaan kosakata bentuk noun pada peserta didik kelas 7D SMPN2 Pasuruan.

References

Farkhana. (2016). Penggunaan Model Think Talk Write (Ttw) Dengan Media Booklet Pada Hasil Belajar Siswa Materi Invertebrata Di Sma Negeri 2 Ungaran [UNIVERSITAS NEGERI SEMARANG]. https://doi.org/10.15294/jbe.v6i1.14056

Fauziah, L. (2011). The Effectiveness of Teaching Vocabulary Using Picture. Syarif Hidayatullah State Islamic University.

Narmaditya, B., Winarning, W., & Wulandari, D. (2017). Impact of Problem-Based Learning on Student Achievement in Economics Course. Classroom Action Research Journal, 1(1), 1–11. https://doi.org/10.17977/um013v1i12017p001

Rohman, I. M. (2016). THE EFFECTIVENESS OF USING PICTURES IN TEACHING VOCABULARY (An Experimental Research at the Seventh Grade of SMP Hasanuddin 5 Semarang in the Academic Year of 2016/2017). WALISONGO STATE ISLAMIC UNIVERSITY SEMARANG.

Yussa, V. Y. (2012). An Analysis of the Student’s Vocabulary Mastery at the Second Year Students of SMPN 8 Kotabumi. STKIP Muhammadiyah.

Author Biography

Nur Rochmah, SMP Negeri 2 Pasuruan

Guru Bahasa Inggris

License

  • Authors who publish with Journal of Classroom Action Research, agree to the following terms:

  1. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY License). This license allows authors to use all articles, data sets, graphics, and appendices in data mining applications, search engines, web sites, blogs, and other platforms by providing an appropriate reference. The journal allows the author(s) to hold the copyright without restrictions and will retain publishing rights without restrictions.
  2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in Journal of Classroom Action Research.
  3. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).