Kemampuan Berpikir Kritis Matematika Peserta Didik Kelas IV dengan Model Problem Based Learning (PBL)

Authors

Baiq Febrian Sari Rizki , Ahmad Harjono , Aisa Nikmah Rahmatih , Asri Fauzi

DOI:

10.29303/jcar.v6i4.9025

Published:

2024-11-05

Issue:

Vol. 6 No. 4 (2024): November 2024

Keywords:

Berpikir Kritis, Matematika , Problem Based Learning (PBL)

Articles

Downloads

How to Cite

Rizki, B. F. S., Harjono, A., Rahmatih, A. N., & Fauzi, A. (2024). Kemampuan Berpikir Kritis Matematika Peserta Didik Kelas IV dengan Model Problem Based Learning (PBL). Journal of Classroom Action Research, 6(4). https://doi.org/10.29303/jcar.v6i4.9025

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Abstract

Abstrak: Modernisasi pendidikan yang terus bergeser dan telah memasuki tahap baru menyebabkan dibutuhkannya sebuah pembaruan dalam kurikulum yaitu dengan meluncurkan Kurikulum Merdeka Belajar dengan Profil Pelajar Pancasila sesuai Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan No. 22 Tahun 2020. Konsep pendidikan yang diangkat pada Kurikulum Merdeka yaitu peserta didik sebagai pusat dari pembelajaran, sehingga dibutuhkan suatu model pembelajaran yang tepat dan dapat meningkatkan dimensi karakter yang terdapat pada Profil Pelajar Pancasila yaitu bernalar kritis.  Salah satu model pembelajaran yang digunakan yaitu model Problem Based Learning (PBL). Model pembelajaran ini dapat digunakan untuk melatih kemampuan berpikir kritis peserta didik dan menjadikan peserta didik sebagai pusat dari pembelajaran. Tujuan penelitian ini yaitu untuk mengetahui pengaruh penggunaan model PBL terhadap kemampuan berpikir kritis peserta didik pada mata pelajaran matematika kelas IV. Metode yang digunakan yaitu metode penelitian eksperimen dengan jenis Quasi Eksperimental Design tipe Nonequevalent Control Group Design. Populasi penelitian ini adalah peserta didik kelas IV yang terbagi menjadi kelas eksperimen dan kontrol. Adapun teknik pengumpulan data yang digunakan yaitu observasi, tes dan dokumentasi dengan teknik analisis data berupa uji normalitas, uji homogenitas dan uji hipotesis. Hasil uji normalitas data kelas eksperimen dan kontrol berdistribusi normal dan hasil uji homogenitas memperoleh sig. 0,248, sehingga varian data dinyatakan homogen. Uji hipotesis dilakukan dengan menggunakan analisis independent sampel t test dan memperoleh hasil t hitung ≥ t tabel yaitu 3,618 ≥ 2,003 pada df = 56 dengan taraf signifikansi 5% dan nilai sig. (2-tailed) sebesar 0,001 < 0,05 yang artinya Ho ditolak dan Ha diterima. Maka dapat disimpulkan bahwa terdapat pengaruh model Problem Based Learning (PBL) terhadap kemampuan berpikir kritis peserta didik pada mata pelajaran matematika kelas IV. 

 

Kata kunci: Problem based learning (PBL), berpikir kritis.

 

Abstract: The modernization of education, which continues to shift and has entered a new stage, causes the need for an update in the curriculum, namely by launching the Independent Learning Curriculum with the Pancasila Student Profile in accordance with the Regulation of the Minister of Education and Culture No. 22 of 2020. The educational concept raised in the Independent Curriculum is students as the center of learning, so that an appropriate learning model is needed and can increase the character dimension contained in the Pancasila Student Profile, namely critical reasoning.  One of the learning models used is the Problem Based Learning (PBL) model. This learning model can be used to train students' critical thinking skills and make students the center of learning. The purpose of this study is to determine the influence of the use of the PBL model on students' critical thinking skills in mathematics class IV. The method used is an experimental research method with the type of Quasi Experimental Design type of Nonequevalent Control Group Design. The population of this study is class IV students who are divided into experimental and control classes. The data collection techniques used are observation, tests and documentation with data analysis techniques in the form of normality tests, homogeneity tests and hypothesis tests. The results of the normality test of the data of the experimental and control classes were normally distributed and the results of the homogeneity test obtained sig. 0.248, so that the data variants are declared homogeneous. The hypothesis test was carried out using independent sample t test analysis and obtained the results of t calculation ≥ t table, which were 3.618 ≥ 2.003 at df = 56 with a significance level of 5% and a sig value. (2-tailed) of 0.001 < 0.05 which means that Ho is rejected and Ha is accepted. Therefore, it can be concluded that there is an influence of the Problem Based Learning (PBL) model on students' critical thinking skills in mathematics class IV.

 

Keywords: Problem based learning (PBL), critical thinking.

References

Amalia, N. F., & Pujiastuti, E. (2017). Kemampuan Berpikir Kritis dan Rasa Ingin Tahu Melalui Model PBL. In PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika, 523-531.

Amir, M. Taufik (2016). Inovasi Pendidikan Melalui Problem Based Learning. Jakarta: Pranada Media Group.

Budiwiyono, T. (2022). Penerapan Model Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Peserta Didik Kelas XI SMK Negeri 3 Tanjungpinang. Prosiding Pendidikan Profesi Guru Agama Islam (PPGAI), 2(2), 536-548.

Bungawati, B. (2022). Peluang dan Tantangan Kurikulum Merdeka Belajar Menuju Era Society 5.0. Jurnal Pendidikan, 31(3), 381-388.

Ejin, S. (2016). Pengaruh Model Problem Based Learning (PBL) terhadap Pemahaman Konsep dan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Kelas IV SDN Jambu Hilir Baluti 2 pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam. JP (Jurnal Pendidikan): Teori dan Praktik, 1(1), 66-72.

Febrita, I., & Harni, H. (2020). Model Problem Based Learning dalam Pembelajaran Tematik Terpadu terhadap Berfikir Kritis Siswa di Kelas IV SD. Jurnal Pendidikan Tambusai, 4(2), 1619-1633.

Handriani, L. S., Harjono, A., & Doyan, A. (2015). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terstruktur dengan Pendekatan Saintifik terhadap Kemampuan Berpikir Kritis dan Hasil Belajar Fisika Siswa. Jurnal Pendidikan Fisika dan Teknologi, 1(3), 210-220.

Hardiatiningsih, Istiningsih, S., & Hasnawati. (2023). Pengaruh Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa. Journal of Classroom Action Research, 5(2), 297-303.

Hidayat, R., Ilhamdi, M. L., Astria, F. P., & Rahmatih, A. N. (2023). Pengaruh Model Problem Based Learning terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Pelajaran IPA SDN 47 Cakranegara. Progres Pendidikan, 4(3), 154-161.

Kainama, L., Salhuteru, J., Rumahuru, O., Unitly, M., & Amanukuany, R. (2023). Model-Model Pembelajaran dalam Implementasi Kurikulum Merdeka. DIDAXEI, 4(1), 536-550.

Lai, E. R. (2011). Critical Thinking: a Literature Review. Pearson's Research Reports, 6(1), 40-41.

Mariskhantari, M., Karma, I. N., & Nisa, K. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa pada Pembelajaran IPA Kelas IV SDN 1 Beleka Tahun 2021/2022. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 7(2b), 710-716.

Payadnya, I. P. A. A., & Jayantika, I. G. A. N. T. (2018). Panduan Penelitian Eksperimen Beserta Analisis Statistik dengan SPSS. Yogyakarta: Deepublish.

Phasa, K. C. (2020). Meta Analisis Pengaruh Model Pembelajaran Problem Based Learning terhadap Kemampuan Berpikir Kritis dalam Pembelajaran Matematika. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 4(2), 711-723.

Rahmatih, A. N., Indraswati, D., Gunawan, G., Widodo, A., Maulyda, M. A., & Erfan, M. (2021, February). An Analysis of Questioning Skill in Elementary School Pre-Service Teachers Based on Bloom’s Taxonomy. In Journal of Physics: Conference Series (Vol. 1779, No. 1, p. 012073).

Risnawati, A., Nisa, K., & Oktaviyanti, I. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Problem Based Learning terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Kelas V pada Tema Kerukunan dalam Bermasyarakat SDN Wora. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 7(1), 109-115.

Ruli, E., & Indarini, E. (2022). Meta Analisis Pengaruh Model Pembelajaran Problem Based Learning terhadap Kemampuan Berpikir Kritis dalam Pembelajaran Matematika di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan dan Konseling (JPDK), 4(4), 221-228.

Saputri, M. A. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning untuk Meningkatkan Kemampuan Berfikir Kritis Siswa kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 2(1), 92-98.

Setyadi, A., & Saefudin, A. A. (2019). Pengembangan Modul Matematika dengan Model Pembelajaran Berbasis Masalah untuk Siswa Kelas VII SMP. Phytagoras: Jurnal Pendidikan Matematika, 14(1), 12-22.

Setyawan, I. D. A. (2021). Petunjuk Praktikum Uji Normalitas & Homogenitas Data dengan SPSS. Sukoharjo: Tahta Media Group.

Sudaryana, B., & Agusiady. (2022). Metodologi penelitian kuantitatif. Yogyakarta: Deepublish.

Sukmawati, A. (2020). Meta Analisis Model Problem Based Learning dalam Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis pada Pembelajaran Matematika. Thinking Skills and Creativity Journal, 3(2), 63-68.

Vera, K., & Wardani, K. W. (2018). Peningkatan Keterampilan Berfikir Kritis Melalui Model Problem Based Learning Berbantuan Audio Visual pada Siswa Kelas IV SD. Jurnal Riset Teknologi dan Inovasi Pendidikan (JARTIKA), 1(2), 33-45.

Winarso, W., & Dewi, W. Y. (2017). Berpikir Kritis Siswa Ditinjau dari Gaya Kognitif Visualizer dan Verbalizer dalam Menyelesaikan Masalah Geometri. Beta: Jurnal Tadris Matematika, 10(2), 117-133.

Yulianti, E., & Gunawan, I. (2019). Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL): Efeknya terhadap Pemahaman Konsep dan Berpikir Kritis. Indonesian Journal of Science and Mathematics Education, 2(3), 399-408.

Author Biographies

Baiq Febrian Sari Rizki, Universitas Mataram

Ahmad Harjono, Universitas Mataram

Aisa Nikmah Rahmatih, Universitas Mataram

Asri Fauzi, Universitas Mataram

License

Copyright (c) 2024 Baiq Febrian Sari Rizki, Ahmad Harjono, Aisa Nikmah Rahmatih, Asri Fauzi

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

  • Authors who publish with Journal of Classroom Action Research, agree to the following terms:

  1. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY License). This license allows authors to use all articles, data sets, graphics, and appendices in data mining applications, search engines, web sites, blogs, and other platforms by providing an appropriate reference. The journal allows the author(s) to hold the copyright without restrictions and will retain publishing rights without restrictions.
  2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in Journal of Classroom Action Research.
  3. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).