KEMAMPUAN BERPIKIR KRITIS FISIKA PESERTA DIDIK KELAS X DENGAN MODEL BRAIN BASED LEARNING

Authors

  • Luh Devi Herliandry Universitas Mataram
  • Ahmad Harjono Universitas Mataram
  • Jannatin 'Ardhuha Universitas Mataranm

DOI:

https://doi.org/10.29303/jppipa.v5i1.166

Abstract

The optimal learning process, should be able to facilitate learning activities that cover both parts of the brain. This study aims to determine the effect of brain based learning model on the critical thinking ability of physics of students of class X. This research type is quasi experiment and use non-equivalent control group design with pre-test and post-test. The population in this study is all students of class X MIA SMAN 1 Gunungsari with sampling technique is purposive sampling, so obtained X MIA 3 as experiment class and X MIA 4 as control class. Data of critical thinking ability was analyzed by using t-test polled variance. Data analysis shows that tcount is 2.93 and ttable at 5% significance level of 2.0084, so tcount > ttable. Based on the result of research can be concluded that there is influence of brain based learning model to critical thinking ability physics students class X.

Keywords: Brain Based Learning, Critical Thinking Ability

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdurrahman, G., dan Sintawati, M., 2013. Strategi Brain-Based Learning dalam Pembelajaran Matematika untuk Mengembangkan Kemampuan Berpikir Kritis dan Kreatif Siswa. Seminar Nasional Matematika dan Aplikasinya.

Arsa, I. P. S. 2015. Belajar dan Pembelajaran: Strategi Belajar Yang Menyenangkan. Yogyakarta: Media Akademi.

Erintina, M. D. 2015. Pengaruh Model Pembelajaran Expository Berbantuan Alat Peraga Terhadap Hasil Belajar Fisika Siswa Kelas VIII SMPN 21 Mataram Tahun Pelajaran 2014/2015. Ganec Swara. 9(2): 140-144.

Ermayanti., dan Sulisworo, D. 2016. Tingkat Kemampuan Berpikir Kritis Peserta Didik setelah Penerapan Model Pembelajaran Student Team Achievement Divisions (STAN) pada Siswa Sekolah Menengah Atas (SMA). Prosding Seminar Nasional Quntum. :175-181.

Facione, P. A. 2011. Critical Thinking: What It Is And Why It Counts. Insight Assessement. -: 1-28.

Fajriati, I. S., Safei., dan Saprin. 2017. Pengaruh Penerapan Metode Pembelajaran Brain Based Learning Berbantuan Brain Gym Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik. Jurnal Biotek. 5(1): 1-10.

Jensen, E. 2011. Pembelajaran Berbasis Otak Edisi Kedua. Jakarta Barat. Ideks.

Latifa, B. R. A., Verawati, N. N. S. P., dan Harjono, A. 2017. Pengaruh Model Learning Cycle 5e (Engage, Explore, Explain, Elaboration, & Evaluate) Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Peserta Didik Kelas X MAN 1 Mataram. Jurnal Pendidikan Fisika dan Teknologi. 3(1): 61-67.

Lestari, K. E. 2014. Implementasi Brain Based Learning Untuk Meningkatkan Kemampuan Koneksi Dan Kemampuan Berpikir Kritis Serta Motivasi Belajar Siswa SMP. Jurnal Pendidikan Fisika. 2(1): 36-46.

Mustiada, I G.A.M., Agung, A.A.G., dan Antari, N. N. M. 2014. Pengaruh Model BBL (Brain Based Learning) Bermuatan Karakter Terhadap Hasil Belajar IPA. Jurnal Mimbar PDSD Universitas Pendidikan Ganesha. 2(1):-.

Prakoso, Y., Hannifah., dan Maizora. 2017. Pengaruh Musik Klasik Terhadap Hasil dan Aktifitas Belajar Matematika Siswa Kelas VII di SMPN 2 Kota Bengkulu. Jurnal Penelitian Pembelajaran Matematika Sekolah. 1(1): 26-35.

Purnama, R., Ratman., dan Solfarina. 2015. Pengaruh Mind Mapping Melalui Brain Based Learning Terhadap Hasil Belajar Siswa pada Materi Ikatan Kimia di Kelas X SMA Negeri 1 Marawola. J. Akad. Kim. 4(3): 149-154.

Raharja, B. 2009. Efek Musik Terhadap Prestasi Anak Usia Prasekolah. Cakrawala Pendidikan. (2): 132-142.

Salim, D. 2010. Pengaruh Musik Terhadap Konsentrasi Belajar Siswa Kelas 2 SMUK 1 Salatiga. Jurnal Musik (1): 23-32.

Saparina, R., Santosa, S., dan Maridi. 2015. Pengaruh Model Brain Based Learning (BBL) Terhadap Hasil Belajar Biologi Siswa Kelas X SMA Negeri Colomadu Tahun Pelajaran 2012/2013. Bio-Pedagogi. 4(1): 59-65.

Septiana, I. S., Harjono, A., dan Hikmawati. 2018. Pengaruh Model Learning Cycle 5 E Berbasis Eksperimen terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Fisika Peserta Didik Kelas XI SMAN Gerung. Jurnal Pendidikan Fisika dan Teknologi. 4(1): 7-15.

Sukoco, H., dan Mahmudi, A. 2016. Pengaruh Pendekatan Brain-Based Learning Terhadap Kemampuan Komunikasi Matematis dan Self-Efficacy Siswa SMA. Jurnal Pendidikan Matematika. 11(1): 11-24.

Sundayana, R. 2014. Statistika Penelitian Pendidikan. Bandung : Alfabeta.

Wisudawati, A., dan Anggaryani, M. 2014. Penerapan Pembelajaran Fisika berdasarkan Strategi Brain Based Learning untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa pada Materi Elastisitas Kelas XI di SMA Negeri 1 Wonoayo Sidoarjo. Jurnal Inovasi Pendidikan Fisika. 3(1):1-5.

Qurniati, D., Andriani Y., dan Muntari. 2015. Peningkatan Keterampilan Berpikir Kritis Melalui Model Pembelajaran Discovery Learning. Jurnal Penelitian Pendidikan IPA. 3(1): 58-69.

Downloads

Published

2018-11-17

How to Cite

Herliandry, L. D., Harjono, A., & ’Ardhuha, J. (2018). KEMAMPUAN BERPIKIR KRITIS FISIKA PESERTA DIDIK KELAS X DENGAN MODEL BRAIN BASED LEARNING. Jurnal Penelitian Pendidikan IPA, 5(1). https://doi.org/10.29303/jppipa.v5i1.166

Issue

Section

Research Articles