The Impact of the Learning Cycle Model on Understanding the Concepts of Momentum and Impulse

Authors

Rizka Putri Handayani , Abdul Halim , Ngadimin , Abdul Hamid , Fitria Herliana

DOI:

10.29303/jppipa.v10i5.5031

Published:

2024-05-25

Issue:

Vol. 10 No. 5 (2024): May

Keywords:

Concept Understanding, Concept Understanding Level, Learning Cycle 7e

Research Articles

Downloads

How to Cite

Handayani, R. P., Halim, A., Ngadimin, Hamid, A., & Herliana, F. (2024). The Impact of the Learning Cycle Model on Understanding the Concepts of Momentum and Impulse. Jurnal Penelitian Pendidikan IPA, 10(5), 2632–2641. https://doi.org/10.29303/jppipa.v10i5.5031

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Abstract

This study aims to determine the impact of the Cycle Learning model toward understanding the concept of momentum and impulse. The study used a quantitative approach, quasi-experimental methods and a non-equivalent pretest-posttest control group design in two classes of high school students as the research sample. Data collection was carried out using a physics concept understanding test (PCUT) and data analysis using the t-test at a significance level of 0.05 to find out the difference between the control class and the experimental class. The results of the data analysis show that: The Learning Cycle 7e model has an effect on increasing understanding of concepts. The 7E Learning Cycle model is better than conventional techniques from the aspect of increasing understanding of concepts. The level of conceptual understanding through the Learning Cycle 7e model is obtained by the level of complete understanding (LCU), while conventional techniques are only obtained by the level of partial understanding (LPU). The application of the Learning Cycle 7e learning model in learning is proven to be able to influence students' conceptual understanding skills for the better.

References

Abraham, M. R., Grzybowski, E. B., Renner, J. W., & Marek, E. A. (1992). Understandings and Misunderstandings of Eighth Graders of Five Chemistry Concepts Found In Textbooks. Journal Of Research in Science Teaching, 29(2), 105-120. Retrieved from https://psycnet.apa.org/doi/10.1002/tea.3660290203

Adilah, D. N., & Budiharti, R. (2015, September). Model Learning Cycle 7E Dalam Pembelajaran IPA Terpadu. In PROSIDING: Seminar Nasional Fisika Dan Pendidikan Fisika, 6(4).

Agustyaningrum, N. (2011). Implementasi Model Pembelajaran Learning Cycle 5E untuk Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Kelas IX B SMP Negeri 2 Sleman. (Makalah Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika). UNY.

Alqudsi, I. A. (2020). Remediasi Pembelajaran Fisika Menggunakan Model Learning Cycle 7e Pada Materi Fluida Statis Untuk Meningkatkan Kemampuan Kognitif Siswa Pada Kelas XI MIA 1 SMA Negeri 2 Boyolali. Tesis, Universitas Sebelas Maret. Retrieved from https://digilib.uns.ac.id/dokumen/detail/81579/

Andaru, G. N., Sentosa, M. R. A., & Septian, D. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Learning Cycle 7E Terhadap Keterampilan Proses Sains Siswa Pada Mata Pelajaran Fisika Pokok Bahasan Vektor Kelas X MIPA MAN 1 Cirebon. Jurnal Pendidikan Fisika Dan Sains (JPFS), 2(1), 51-55. Retrieved from https://www.journal.unucirebon.ac.id/index.php/jpfs/article/view/69

Andriyani, N. F., & Prihandono, T. (2017). Identifikasi Pemahaman Konsep Siswa Kelas XII Pada Materi Pokok Gelombang Cahaya Di SMA. FKIP e-Proceeding, 2(1), 5-5. Retrieved from https://jurnal.unej.ac.id/index.php/fkip-epro/article/view/6344

Ayudhita, H., Mayasari, T., & Huriawati, F. (2022). Penerapan Model Learning Cycle 7E Dalam Pembelajaran Fisika Dengan Bantuan Google Sites. In SNPF (Seminar Nasional Pendidikan Fisika), 1-9.

Azizah, Z., Taqwa, M. R. A., & Assalam, I. T. (2020). Analisis Pemahaman Konsep Fisika Siswa Menggunakan Instrumen Berbantukan Quizizz. Edu Sains: Jurnal Pendidikan Sains Dan Matematika, 8(2), 1-11. https://doi.org/10.23971/eds.v8i2.1707

Candra, I. A. (2017). Model Pembelajaran Learning Cycle 7E Untuk Meningkatkan Motivasi Dan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Gerak Harmonik Kelas X Di SMAN 1 Kejayan. Inovasi Pendidikan Fisika, 6(3). Retrieved from https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/inovasi-pendidikan-fisika/article/view/20092

Darmawant, J., Halim, A., & Nur, S. (2013). Metode Pembelajaran Eksperimen Berbasis Inkuiri Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Dan Keterampilan Generik Sains Siswa SM. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia, 01(01).

Dewi, N. P. S. (2012). Pengaruh Model Siklus Belajar 7E Terhadap Pemahaman Konsep dan Keterampilan Proses Siswa SMA Negeri 1 Sawan. Tesis, Program Pascasarjana Universitas pendidikan Ganesha.

Farina, D. (2019). Efektivitas Model Learning Cycle 7e Dalam Pembelajaran Fisika Untuk Mengurangi Kesalahan Konsep Fisika Siswa Kelas X Pada Pokok Bahasan Usaha dan Energi. Disertasi, UIN Raden Intan Lampung, Lampung.

Febriana, S., & Arief, A. (2013). Efektivitas Penerapan Model Pembelajaran Learning Cycle (Siklus Belajar) 7E Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Pokok Bahasan Listrik Dinamis Kelas X Semester 2 MAN Bangkalan. Inovasi Pendidikan Fisika, 2(3). Retrieved from https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/inovasi-pendidikan-fisika/article/view/4384/2103

Hake, R. R. (1998). Interactive-engagement versus traditional methods: A six-thousand-student survey of mechanics test data for introductory physics courses. American journal of Physics, 66(1), 64-74.

Halim, A., Suriana, & Mursal. (2016). Penerapan Model Problem Based Learning (Pbl) Berbasis Eksperimen Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Di Man Rukoh Banda Aceh. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia, 4(2), 127–139. Retrieved from https://jurnal.usk.ac.id/JPSI/article/view/6591

Hasbullah, H., Halim, A., & Yusrizal, Y. (2019). Penerapan Pendekatan Multi Representasi Terhadap Pemahaman Konsep Gerak Lurus. Jurnal IPA & Pembelajaran IPA, 2(2), 69–74. https://doi.org/10.24815/jipi.v2i2.11621

Hikmah, N., Saridewi, N., & Agung, S. (2017). Penerapan Laboratorium Virtual Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Siswa. Educhemia, Jurnal Kimia Dan Pendidikan, 2(2), 186-195. http://dx.doi.org/10.30870/educhemia.v2i2.1608

Iman, H., Sutrio, S., & Hikmawati, H. (2022). Pengaruh Model Learning Cycle 7E Berbantuan Buku Saku Fisika Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa. Jurnal Pendidikan Fisika Dan Teknologi, 8(Special Issue), 43-51. Retrieved from https://jurnalfkip.unram.ac.id/index.php/JPFT/article/view/3577

Junaedi, E. (2013). Pengaruh Modul Elektronik Berbasis Mobile Learning Terhadap Peningkatan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Teknologi Informasi Dan Komunikasi: Kuasi Eksperimen Terhadap Siswa Kelas X SMA Laboratorium Percontohan UPI. Disertasi, Universitas Pendidikan Indonesia, Bandung

Kurniawan, A. D. (2013). Metode inkuiri terbimbing dalam pembuatan media pembelajaran biologi untuk meningkatkan pemahaman konsep dan kreativitas siswa SMP. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 2(1). Retrieved from https://journal.unnes.ac.id/nju/jpii/article/view/2503

Lestari, Y., Anwar, Y., & Madang, K. (2017). Pengaruh penerapan model Learning Cycle 7E berbantuan LKPD terhadap pemahaman konsep peserta didik pada materi sistem sirkulasi manusia untuk kelas XI SMA Negeri 1 Indralaya. Jurnal Pembelajaran Biologi: Kajian Biologi dan Pembelajarannya, 4(2), 216-225. Retrieved from https://ejournal.unsri.ac.id/index.php/fpb/article/view/7124

Lisma, L., Kurniawan, Y., & Sulistri, E. (2018). Penerapan Model Learning Cycle (LC) 7E Sebagai Upaya Peningkatan Pemahaman Konsep Aspek Menafsirkan Dan Menyimpulkan Materi Kalor Kelas X SMA. JIPF (Jurnal Ilmu Pendidikan Fisika), 2(2), 35-37. Retrieved from https://journal.stkipsingkawang.ac.id/index.php/JIPF/article/view/228

Mirdad, J. (2020). Model-Model Pembelajaran (Empat Rumpun Model Pembelajaran). Jurnal Sakinah, 2(1), 14-23. Retrieved from https://www.jurnal.stitnu-sadhar.ac.id/index/index.php/JS/article/view/17

Nafaida, R., Halim, A., & Rizal, S. (2015). Pengembangan Modul Berbasis Phet Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Dan Motivasi Belajar Siswa Pada Materi Pembiasan Cahaya. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia (Indonesian Journal of Science Education), 3(1), 181-185. Retrieved from https://jurnal.usk.ac.id/JPSI/article/view/7663

Nurmalasari, R., Kade, A., & Kamaluddin, K. (2014). Pengaruh Model Learning Cycle Tipe 7E Terhadap Pemahaman Konsep Fisika Siswa Kelas VII SMP Negeri 19 Palu. JPFT (Jurnal Pendidikan Fisika Tadulako Online), 1(2), 18-23. Retrieved from http://jurnal.untad.ac.id/jurnal/index.php/EPFT/article/view/2389

Palupi, R., Yulianna, D. A., & Winarsih, S. S. (2021). Analisis Perbandingan Rumus Haversine Dan Rumus Euclidean Berbasis Sistem Informasi Geografis Menggunakan Metode Independent Sample t-Test. JITU: Journal Informatic Technology And Communication, 5(1), 40-47. https://doi.org/10.36596/jitu.v5i1.494

Prasetyarini, A., Fatmaryanti, S. D., & Akhdinirwanto, R. W. (2013). Pemanfaatan Alat Peraga IPA Untuk Peningkatan Pemahaman Konsep Fisika Pada Siswa SMP Negeri I Buluspesantren Kebumen Tahun Pelajaran 2012/2013. RADIASI: Jurnal Berkala Pendidikan Fisika, 2(1), 7-10. Retrieved from https://jurnal.umpwr.ac.id/index.php/radiasi/article/view/370

Putra, I., Adlim, A., & Halim, A. (2016). Analisis Miskonsepsi Dan Upaya Remediasi Pembelajaran Listrik Dinamis Dengan Menggunakan Media Pembelajaran Lectora Inspire Dan Phet Simulation Di Sman Unggul Tunas Bangsa. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia, 4(2), 13–19. Retrieved from https://jurnal.usk.ac.id/JPSI/article/view/7565

Putriardi, I. M. T. (2023). Remediasi Miskonsepsi Menggunakan Model Learning Cycle 5E Pada Materi Fluida Statis. Jurnal Materi dan Pembelajaran Fisika, 13(1), 1-6. Retrieved from https://doi.org/10.20961/jmpf.v13i1.59345

Rafiqah, R., Amin, F., & Wayong, M. (2019). Pengaruh Learning Cycle Berbasis Metode Konflik Kognitif Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Fisika. JPF (Jurnal Pendidikan Fisika), 7(2), 133-139.

Ramadani, E. M., & Nana, N. (2020). Penerapan Problem Based Learning Berbantuan Virtual Lab Phet Pada Pembelajaran Fisika Guna Meningkatkan Pemahaman Konsep Siswa SMA: Literature Review. JPFT (Jurnal Pendidikan Fisika Tadulako Online), 8(1). Retrieved from http://jurnal.untad.ac.id/jurnal/index.php/EPFT/article/view/15961

Rezeki, S., Halim, A., Nasrullah, N., Yusrizal, Y., & Ilyas, S. (2021). Implementasi Media Pembelajaran E-Modul Berbasis Schoology Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Peserta Didik Pada Materi Suhu Dan Kalor. Jurnal Penelitian Pendidikan IPA, 7(SpecialIssue), 14–19. https://doi.org/10.29303/jppipa.v7ispecialissue.887

Saputra, H., Halim, A., & Khaldun, I. (2013). Children Learning in Science (CLIS) Berbasis Simulasi Komputer pada Pokok Bahasan Listrik Dinamis. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia (Indonesian Journal of Science Education), 1(1), 12-21. Retrieved from https://jurnal.usk.ac.id/JPSI/article/view/979/923

Sastriani, E., & Halim, A. (2016). Pembelajaran Ctl Berbasis Inkuiri Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Dan Motivasi Belajar Siswa Pada Materi Fluida Statis. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia, 4(2), 89–95. Retrieved from https://jurnal.usk.ac.id/JPSI/article/view/7584

Subroto, T., & Karimah, N. I. (2014). Penerapan Model Pembelajaran Learning Cycle 7E Dalam Kemampuan Representasi Matematis Siswa. Euclid, 1(2).

Sudijono, A. (2011). Pengantar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Suhanda, S., & Suryanto, S. (2020). Peningkatan Pemahaman Siswa Pada Konsep Senyawa Turunan Alkana Melalui Learning Cycle 5e Berbantuan Peta Konsep. Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia, 14(2), 2652-2664. Retrieved from https://journal.unnes.ac.id/nju/JIPK/article/view/24002

Titu, M. A. (2015). Penerapan Model Pembelajaran Project Based Learning (Pjbl) Untuk Meningkatkan Kreativitas Siswa Pada Materi Konsep Masalah Ekonomi. In Prosiding Seminar Nasional, 9, 176-186. Retrieved from http://eprints.uny.ac.id/id/eprint/21708

Utami, N. P., Eliza, R., & Warahma, S. (2022). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Dan Self-Regulated Learning Dengan Model Learning Cycle 7E. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(1), 1025-1038. https://doi.org/10.31004/cendekia.v6i1.1330

Zukhruf, K. D., Khaldun, I., & Ilyas, S. (2017). Remediasi Miskonsepsi Dengan Menggunakan Media Pembelajaran Interaktif Pada Materi Fluida Statis. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia, 4(1), 56–68. https://doi.org/10.24815/jpsi.v4i1.6585

Zulvita, Halim, A., & Kasli, E. (2017). Identifikasi dan remediasi miskonsepsi konsep hukum newton dengan menggunakan metode eksperimen di man darussalam. Jurnal Ilmiah Mahasiswa (JIM) Pendidikan Fisika, 2(1), 128–134. Retrieved from https://jim.usk.ac.id/pendidikan-fisika/article/view/2213

Author Biographies

Rizka Putri Handayani, Universitas Syiah Kuala

Abdul Halim, Universitas Syiah Kuala

Ngadimin, Universitas Syiah Kuala

Abdul Hamid, Universitas Syiah Kuala

Fitria Herliana, Universitas Syiah Kuala

License

Copyright (c) 2024 Rizka Putri Handayani, Abdul Halim, Ngadimin, Abdul Hamid, Fitria Herliana

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Authors who publish with Jurnal Penelitian Pendidikan IPA, agree to the following terms:

  1. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY License). This license allows authors to use all articles, data sets, graphics, and appendices in data mining applications, search engines, web sites, blogs, and other platforms by providing an appropriate reference. The journal allows the author(s) to hold the copyright without restrictions and will retain publishing rights without restrictions.
  2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in Jurnal Penelitian Pendidikan IPA.
  3. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).