DEVELOPMENT OF LEARNING DEVICE OF EMPOWERMENT THROUGH THINKING NATURAL SCIENCE LEARNING IN ELEMENTARY SCHOOL

Authors

Jamaluddin - , Agus Ramdani , Dadi Setiadi

DOI:

10.29303/jppipa.v4i1.96

Published:

2018-01-15

Issue:

Vol. 4 No. 1 (2018): January

Research Articles

Downloads

How to Cite

-, J., Ramdani, A., & Setiadi, D. (2018). DEVELOPMENT OF LEARNING DEVICE OF EMPOWERMENT THROUGH THINKING NATURAL SCIENCE LEARNING IN ELEMENTARY SCHOOL. Jurnal Penelitian Pendidikan IPA, 4(1). https://doi.org/10.29303/jppipa.v4i1.96

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Abstract

The objectives of this study were to: (1) develop learning device for questioning empowerment thinking (PBMP) combined with cooperative strategies of TPS types and NHT types in science subjects in primary schools; (2) to know the different understanding of students' science concepts by applying the learning of PBMP, PBMP.TPS, PBMP.NHT and Conventional Strategy; (3) know the consistency of PBMP applications, PBMP.TPS, PBMP.NHT and Conventional Strategies. This research method: (1) research and development method to develop learning device; and (2) quasi experimental study to know the effect of applying learning tool to understanding student biology concept. To collect data using the science-biology concept test. Hypothesis test using covariance analysis technique (Ancova). The results of the research are: (1) This research produces learning device consisting of syllabus, PBMP learning plan, PBMP.TPS and PBMP.NHT. Learning device have the potential to improve understanding of science concepts in elementary schools in Mataram; (2) There is a significant difference in understanding the concepts of students following PBMP, PBMP.TPS, PBMP.NHT and conventional learning strategies

References

Anggraini, A.. 2016. Pengembangan Petunjuk Praktikum Biologi Pada Materi Jamur Dengan Pola Pemberdayaan Berpikir Melalui Pertanyaan (Studi Kasus Di Kelas X.3 SMA Muhammadiyah 1 Metro Tahun Pelajaran (2013/2014), Bioedukasi 7(1), 73-80.

Corebima, A.D. 2005. Pemberdayaan Berpikir Siswa pada Pembelajaran Biologi: Satu Penggalan Penelitian Payung di Jurusan Biologi UM. Makalah disampaikan pada seminar Biologi dan Pembelajarannya, Jurusan Biologi FMIPA Universitas Negeri Malang. 3 Desember 2005.

Corebima, A.D. & Al Idrus, A. 2006. Pemberdayaan dan Pengukuran Kemampuan Berpikir pada Pembelajaran Biologi. Proceeding of The 3rd Internasional Conference on Measurement and Evaluation in Education (ICMEE 2006), School of Educational Studies Universiti Sains Malaysia, Penang. 13-15 Pebruary.

Corebima, A.D., Jarratul & Indrawati. 2005. Pembelajaran Konstruktivis Kontekstual Pola PBMP dan Kooperatif Model Jigsaw: Hubungan Antara Kemampuan Berpikir Kritis dan Life Skill dengan Hasil Belajar Kognitif (Penelitian di SMPN 18 Malang). Makalah disampaikan pada seminar Biologi dan Pembelajarannya, Jurusan Biologi FMIPA Universitas Negeri Malang. 3 Desember 2005.

Ekoningtyas, M.. 2013. Pengaruh Pembelajaran Think-Pair-Share dipadu Pola Pemberdayaan Berpikir melalui Pertanyaan terhadap Keterampilan Metakognitif, Berpikir Kreatif, Pemahaman Konsep IPA dan Retensinya serta Sikap Sosial Siswa. Jurnal Pendidikan Sains. 1 (4), 332-342.

Haerullah, A.. 2012. Potensi Pembelajaran Berpola Pemberdayaan Berpikir Melalui Pertanyaan (Pmbp) Dipadu Think Pair Share (TPS) Dalam Upaya Memberdayakan Keterampilan Metakognisi Siswa Multietnis di SD Kota Ternate. Jurnal Bionature. 13(1),10-17.

Handoko. 2007. Pengaruh Pembelajaran Inkuiri dan Strategi Kooperatif Terhadap Hasil Belajar Kognitif, Kemampuan Berpikir Kritis, dan Kemampuan Kerjasama Siswa SMA Berkemampuan Atas dan Bawah Di Kota Metro Lampung. Disertasi. Tidak Diterbitkan. Malang: Program Pasca Sarjana Universitas Negeri Malang.

Hasan, S.. 2012. Upaya Peningkatan Keberhasilan Proses Pembelajaran Siswa SD Kota Ternate Melalui Pemberdayaan Keterampilan Berpikir Tinggi. Jurnal BIOEDUKASI. 1 (1), 1-8.

Hasan, S. Kasuba, F.T., Sirajudin, N.. 2016. Penerapan Pembelajaran Model Student Teams Achivement Division (STAD) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar dan Aktivitas Siswa Kelas VII Pada Konsep Ekosistem di SMP Negeri 6 Bibinoi. Jurnal BIOEDUKASI, 4(2), 551-561.

Iskandar. 2008. Metodologi Penelitian Pendidikan dan Sosial (Kualitatif dan Kuantitatif). Jakarta: Gaung Persada.

Jamaluddin, 2009. Pemberdayaan Berpikir Melalui Pertanyaan Dan Strategi Kooperatif Untuk Meningkatkan Keterampilan Metakognitif Siswa. Jurnal Ilmu Pendidikan, 16(3), 191-200.

Langrehr, J. 2006. Mengajar Anak-anak Kita Untuk Berpikir. Terjemahan oleh Alexander Sindoro. Batam: Interaksara..

Listaiana, L.. 2013. Pemberdayaan Keterampilan Berpikir Dalam Pembelajaran Biologi Melalui Model Kooperatif Tipe GI (Group Investigation) Dan TTW (Think, Talk, Write). Makalah Disampaikan Pada Seminar Nasional X Pendidikan Biologi FKIP UNS Tanggal 6 Juli.

Makhdum, M. 2005. Upaya Peningkatan Kemampuan Analisis, Sintesis, dan Prestasi Belajar Siswa Melalui Pembelajaran Pola PBMP dengan Kombinasi Metode Struktural Numbred Heads Together pada Mata Mata Pelajaran Biologi di SMA Negeri 2 Malang. Skripsi Tidak Diterbitkan. Malang: FMIPA Universitas Negeri Malang.

Maududi, M.A. 2002. Pengaruh Penerapan Pembelajaran Pola Pemberdayaan Berpikir Melalui Pertanyaan (PBMP) Terhadap Keaktifan dan Hasil Belajar Siswa. Skripsi. Tidak Diterbitkan. Malang: FMIPA Univesitas Negeri Malang.

Mulyasa, E. 2006. Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan. Suatu Panduan Praktis. Jakarta: PT. Remaja Rosdakarya.

Reid, J.C. 2006. Mengajari Anak Berpikir Kreatif, Mandiri, Mental, dan Analitis. Terjemahan oleh Ahada Eriawan. 2006. Jakarta: Prestasi Pustakarya.

RosyidahZ., Zubaidah, S., Mahanal, S., 2015. Pengaruh Pola Pemberdayaan Berpikir Melalui Pertanyaan dalam Pembelajaran Team Game Tournament terhadap Kemampuan Kognitif, Sikap IPA, dan Kesadaran Metakognitif Siswa. Jurnal Pendidikan Sains. 3(1), 42–48.

Rumansyah. Kosim, Harry, S. 216. Pengembangan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Kosaji pada Pembelajaran Fisika. Jurnal Penelitian Pendidikan IPA. (2) 2, pp. 39-50.

Rustaman, N. 2005. Konstruktivisme Dalam Pembelaajran IPA. Dalam Sutarno (Ed) Materi dan Pembelajaran IPA SD (hal 8.4-8.11). Jakarta: Universitas Terbuka.

Sanjaya, W. 2007. Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana.

Sutomo, H. 2005. Pengungkapan Teori Pemberdayaan Berpikir Melalui Pertanyaan (PBMP) Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Melalui Penelitian Grounded. Makalah Disajikan Dalam Seminar nasional Biologi dan Pembelajarannya, Jurusan Biologi FMIPA Universitas Negeri Malang, Malang 3 Desember.

Trianto. 2007. Model Pembelajaran Terpadu: Dalam Teori dan Praktek. Jakarta: Prestasi Pustaka.

Zubaidah, S., Mahanal, S. & Mulyati, Y. 2005. Penerapan Pola Pembelajaran Pemberdayaan Berpikir Melalui Pertanyaan (PBMP) Dengan Metode TPS pada Mata Pelajaran IPA Untuk Meningkatkan Keaktivan dan Hasil Belajar Siswa Kelas IV Madrasah Ibtidaiyah Jenderal Sudirman (MIJS) Malang. Makalah Disajikan Dalam Seminar nasional Biologi dan Pembelajarannya, Jurusan Biologi FMIPA Universitas Negeri Malang, Malang 3 Desember.

Author Biographies

Jamaluddin -, Universitas Mataram

Agus Ramdani, Universitas Mataram

Dadi Setiadi, Universitas Mataram

License

Authors who publish with Jurnal Penelitian Pendidikan IPA, agree to the following terms:

  1. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY License). This license allows authors to use all articles, data sets, graphics, and appendices in data mining applications, search engines, web sites, blogs, and other platforms by providing an appropriate reference. The journal allows the author(s) to hold the copyright without restrictions and will retain publishing rights without restrictions.
  2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in Jurnal Penelitian Pendidikan IPA.
  3. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).